10 år från idé till färdig bok

Idag var det boksläpp för Bengt Olle Bengtssons och Torbjörn Sälls bok Understanding Population Genetics. Författarna bjöd på förfriskningar och tilltugg i Biologihuset för att fira.

Givetvis tog de tillfället i akt att prata lite också. Bengt Olle berättade om bakgrunden till boken och Torbjörn talade om innehållet.

2007 fick Torbjörn och Bengt Olle först idén till att sätta ihop något på temat populationsgenetik, typ en kurs. De trodde att det i alla fall fanns tre doktorander de kunde tvinga gå kursen. Året efter började GENECO ge kurser och plötsligt ville trettio personer gå deras kurs.

Från början var det inte meningen att det skulle bli en tryckt bok, snarare en sammanställning av kursmaterialet i någon typ av ebok. När Wileys förlag ville att Bengt Olle skulle granska ett annat bokmanus, ville han inte göra det utan skyllde på att han höll på att skriva en bok och inte hade tid.

Wiley blev intresserade och ville veta mer om boken. Bengt Olle och Torbjörn tänkte att Wiley var helt fel förlag för deras bok. Men det kunde vara bra att öva på att skicka in ett förslag, något som inte är helt lätt.

– Vi bestämde att vi skulle söka andra mer lämpliga förlag, som Oxford, när vi blivit refuserade, berättade Bengt Olle.

Men en månad och två dagar efter att de skickat in sin ansökan blev den accepterad av Wiley. Sedan tog det två och halvt år innan boken nu äntligen är publicerad.

Torbjörn berättade om innehållet i boken. Hur de inte har skrivit den som alla andra böcker i populationsgenetik. De följer inte det gängse upplägget och de ser till att alla formler är väl förklarade. Boken ska kunna läsas i vilken ordning som helst.

Nu återstår det att se hur väl boken säljer, trots att Bengt Olle säger att den är tråkigt. Om du är intresserad av boken kan du kanske fråga Torbjörn eller Bengt Olle om rabattkoden Wileys representant gav oss som var där.

Än en gång grattis!

september 22, 2017