Afrikanska flugor kontra svenska humlor

Två personer sitter bakom ett bord och pratar.
Maj Rundlöf och Marcus Stensmyr värmer upp.

Först ut på dagens Tandem Talk var Marcus Stensmyr som berättade om ”The fly”. Han började beskriva hur bananflugan blev det perfekta modelldjuret och dess historia. Och vi fick lära oss att egentligen är bananflugan en daggfluga och borde heta banandaggfluga.

Det finns tusentals Drosophila-arter men varifrån Drosophila melanogaster kommer ifrån vet man fortfarande inte. Den har hitintills aldrig hittats någonstans där det inte finns människor. För att bättre förstå varför bananflugan fungerar som den gör och jämföra uppfödda bananflugor med helt naturliga är det viktigt att hitta ”vilda” bananflugor.

En person står upp med en pekpinne i handen.

Därför gav sig Marcus och hans medhjälpare ut på en farofylld expedition till Afrika. Precis som på den gamla goda tiden. För att hitta flugor opåverkade av människan måste Marcus och company ta sig till ställen där det inte fanns människor. I Zambia hittade de en nationalpark där tsetseflugorna såg till att besökarna höll sig undan. Ett perfekt ställe att leta efter vilda bananflugor alltså. Inte fullt lika perfekt att vara på.

Trots både lejon och tsetseflugor kom expeditionen hem med ett antal bananflugor. Nu återstår bara att se om de är vilda eller inte. Det får gentester svara på.

En person står upp och lyssnar på frågor från publiken.

Maj Rundlöf tog över och nu handlade det istället om svenska humlor och bin. ”Flowering crops – tricky or treat for bees?” var namnet på Majs föredrag. Vilda bin är viktigare pollinerare än vi har trott. Antalet humlearter har sjunkit sedan 40-talet och det finns nu endast en eller två dominerande arter. Det är svårt att se hur det här påverkar storleken på skördarna då många andra faktorer också spelar roll. Vad man dock kan se är att variationen mellan åren har ökat markant.

Ekologisk odling har en positiv påverkan på antalet humlearter. Men humlorna är även beroende av att det finns växter som blommar under hela säsongen. Insektsgifter med neonikotinider har negativ verkan på bin vid labbförsök. Nu har EU förbjudit tre stycken sådana ämnen under en tvåårsperiod för att se hur det påverkar de vilda pollinerarna.

Jag ser framemot att få höra vad som hände sedan. Var de infångade bananflugorna vilda? Och vad hände med humlorna under de två åren? Tack för två spännande föredrag!

En kommentar

1. Fredrik Johansson

Tack för de intressanta föredragen, men borde inte Marcus klätt upp sig lite och haft fluga…;-)

Kommentarsfältet är stängt.