Både evolutionärt och ekologiskt på slottet

En trapphall sedd uppifrån.

Igår åkte hela enheten Evolutionär ekologi iväg på julmöte på Örenäs slott. Efter en inledande fika värmde Per Lundberg upp med en liten lagtävling. Per visade bilder på ”organismer” och lagen skulle gissa vilken person som hade jobbat med organismen ifråga. Det var inte helt lätt. Många gånger kom inte ens rätt person på svaret! Men det var ett mycket bra sätt att presentera folk på. Och vilken biodiversitet det finns inom enheten.

Ett kollage av hopsatta fyrkantiga foton av alla föreläsare.

Sedan drog det igång med föreläsningar. Vi fick höra om jämförelser mellan gamla glödlampor och nattfjärilar, flygande fladdermöss, stadsstress, vem som har bäst minne av fåglar och människor, Jesus och mycket, mycket mer.

Ett buffébord med händer som tar mat.

Dagen bestod inte bara av föreläsningar utan vi hade även tid för mat- och fikapauser. Mitt på dagen fick vi en stor salladsbuffé med varmrätt, kaffe och något sött. På kvällen blev det julbord med många sorters sillar, lax, kött, gröt och gottebord. En och annan julvisa hann vi också med.

Flera personer sitter och pratar under en fikarast.

Därefter var det återigen tävlingsdags. Per Lundberg hade satt ihop en både svår och underhållande quiz på temat X, med frågor om allt från fonetik och typografi till ZZ-Top och X-men. Fantastiskt rolig och väldigt genomtänkt quiz!

En byggnad med julbelysning fotograferad på kvällen.

Efter att ha vilat ut i de trevliga rummen och en rejäl frukost tog andra dagens föreläsningar vid. Idag lärde vi oss mer om bland annat flyghastighet, småländska nattskärror, fenologi, hermafroditer och könsskillnader.

Flera personer sitter och lyssnar i en konferenssal.

Inte ens något för mycket mat och lite för lite sömn förmörkar intrycket att de här dagarna. Det har varit otroligt trevligt och dessutom väldigt nyttigt att lära sig mer om vad folk jobbar med. Och ett ypperligt tillfälle att sätta ansikten på en del namn.

En person står och pratar framför en publik.

Tack Jan-Åke Nilsson och Anne Fogelberg för en välordnad och trivsam tillställning. Och tack till Per Lundberg för rolig underhållning och till alla föreläsare för intressanta föredrag!

december 2, 2014

Föreläsning Forskning Händelser