Biologisk forskning tillämpas inom skogsnäringen

I samarbete med Skogforsk, INRA och University of California har Christer Löfstedt tagit fram ett syntetiskt feromon för grankottvecklare. Förhoppningen är att feromonet ska kunna minska besprutningen med insekticider.

Angrepp av skadeinsekter gör att det råder brist på förädlat grankottfrö i Sverige. Redan i dag finns det ett biologiskt bekämpningsmedel som är godkänt för att använda i fröplantager, men det har ingen effekt på just grankottvecklaren.

Det nyutvecklade feromonet kan användas till att få en uppfattning om hur många vecklare det finns och när de börjar flyga. Man kan även begränsa användandet av insekticider till speciella områden dit hannarna lockas med feromonet. Ett annat sätt att minska antalet grankottvecklare är att förvirra hannarna så mycket så att de inte hittar några honor att para sig med. Även det sker med hjälp av det nyframtagna feromonet.

Feromondispensrar för kommersiellt bruk kommer troligen att börja tillverkas om cirka ett år.

februari 11, 2010