Cecilia Lönnqvists går i pension

En person sitter ner vid ett fikabord och lyssnar.

Den 29 september uppmärksammades Cecilias långa gärning vid Lunds universitet med ett avtackningsmingel i Ekologihusets foajé. Det var många kollegor som ville komma och säga tack och lycka till.

En person står upp och håller tal.

Carin Jarl Sunesson avtackade Cecilia och överlämnade ett sirligt silverhalsband med tillhörande armband från Georg Jensen, från biologiska institutionen och alla kollegor. Nils Cronberg berättade om Cecilias första tid vid universitetet, Björn och Marie Widén hade skrivit ett vackert tal som lästes upp av Stefan Andersson, samtliga representanter för avdelningen för Systematisk botanik där Cecilia fick sin första anställning 1989. Eva Waldemarsson berättade om sin speciella relation till Cecilia och Jep Agrell läste upp motiveringen till Cecilias nominering till det administrativa priset 2016, se nedan. Cecilia avslutade med ett tacktal med många anekdoter från sin långa tid som anställd vid LU.

En person står upp och håller tal. Många personer sitter ner och lyssnar.

Cecilia börjar nu livet som pensionär med en resa till Rom med universitets
konstförening! Vi är många som kommer att sakna Cecilia mycket och önskar henne all lycka!

Ett buffébord med snittar och saltapinnar. Ett buffébord med många olika sorters snittar.

Lotta, Tina, Jep och Carin

Nominering av Cecilia Lönnqvist till Lunds universitets administrativa pris 2016

Cecilia Lönnqvist har i snart 25 år varit en administrativ klippa vid Lunds
universitet. Hon började som Institutions- och senare Högskolesekreterare på Systematisk Botanik och fortsatte sedan som Högskolesekreterare och Ekonom på Biologisk grundutbildning och sedermera på Biologiska institutionen, där hon idag verkar och förgyller allas våra liv.

Cecilias enorma erfarenhet av den akademiska världen i allmänhet och Lunds universitet i synnerhet gör henne till en helt oslagbar administratör. Hon rör sig hemtamt och elegant i den ibland snåriga administrativa djungeln, noga insatt i regelverk och administrativa system. Cecilias fantastiska minne gör att hon på ett otroligt snabbt och effektivt sätt kan hjälpa sina medarbetare eller själv expediera ärenden, eftersom hon i stort sett aldrig behöver slå upp något, varken kostnadsställen, försäkringsregler, kurskoder eller på vilken avdelning folk hör hemma. Trots denna effektivitet är Cecilia extremt noggrann och har minutiös ordning (gud nåde den som skulle rumstera om i hennes pärmar), vilket mången gång har räddat oss andra mer ostrukturerade när vi ”inte riktigt minns”
hur det nu var vi gjorde eller vad som egentligen hände.

Makalös administrativ kompetens i all ära, men det är att Cecilia lyckas
kombinera denna med stor omsorg om kollegor och studenter som gör att hon är ytterst förtjänt av LU:s administrativa pris. Cecilia gör allt för att studenter och doktorander om möjligt ska få utbetalningen ”innan jul”, löser bums akuta problem trots att de uppkommit pga. att man glömt eller varit senfärdig, bjuder behövande på något gott när blodsockerhalt eller humör är på låg nivå och låter ingen födelsedag passera obemärkt. Och all denna effektivitet, omtanke och service utöver det vanliga med en underbar stram humor och glimten i ögat!

Två personer står och pratar medan en person i bakgrunden tittar på. Flera personer står på rad och lyssnar på ett tal.

oktober 3, 2016

Händelser