Det slutade med ett stort BLAM i Palaestra

Flera personer står och läser på posterskärmar.
Det fanns många intressanta postrar att begrunda.

Som säkert alla har märkt så har det varit ovanligt tomt och tyst i korridorerna under tisdagen och onsdagen. Då var nämligen närmare 150 personer på doktorandkonferensen utan namn. En konferens som gav doktoranderna chans att öva på att hålla föredrag och göra postrar. Dessutom fick vi andra reda på vad som händer inom forskningen på institutionen.

Publik i en föreläsningssal. En person pratar i en åhörarmikrofon.
Kunniga åhörare ställde kluriga frågor.

Två talare var inbjudna, Andy Russel från University of Exeter och Magnus Lundgren från Uppsala universitet. Förutom att hålla föredrag bidrog de med konstruktiv kritik och utsåg bästa föreläsning och poster. Det var inget lätt uppdrag då standarden på alla bidrag var hög. Lösningen blev att dela ut två första priser.

Fyra personer står längst en vägg. De håller papper i händerna.
De glada förstapristagarna.

Cecilia Gustavsson och Edu Effiom vann 10 000 kr i resebidrag för sina excellenta föreläsningar. I posterklassen vann Kaj Hultén och Martin Stervander 8 000 kr vardera att spendera på resor. Ännu ett till pris delades ut – priset för det vinnande namnförslaget. Efter omröstning vann Sebastian Wasserströms förslag Biology in Lund Annual Meeting (BLAM).

BLAM föll publiken i smaken.

Men konferensen var inte bara föreläsningar och postrar utan gav också tillfälle till att umgås och lära känna nya personer. Tisdagskvällen fortsatte på Tegnérs Matsalar med organiserat mingel. Doktoranderna grupperade sig och brainstormade fram idéer till samarbetsprojekt som skulle ta tillvara deltagarnas olika kompetenser. Projekten, liksom de 30 namnförslagen till konferensen, presenterades under trerättersmiddagen och diskuterades livligt.

Ett antal personer står ut med en solig vägg. Några håller i kaffekoppar.
Även vädret visade sig från sin bästa sida.

Ett bamsetack till alla som hjälpt till att organisera konferensen och vi ser fram emot nästa års uppföljare BLAM 2.

Skrivet av Inger Ekström och Martin Stervander
Foto: Inger Ekström

2 comments

1. Christer Löfstedt