Fem frågor till Olle Anderbrant

Med ojämna mellanrum har jag tänkt presentera medarbetare inom Biologiska institutionen. Först ut är våra nya enhetschefer och nu har turen kommit till Olle Anderbrant. Olle är professor i kemisk ekologi och leder den nya enheten funktionell zoologi.

En leende person med ryggsäck står utomhus med fjäll i bakgrunden.

Vem är du?
– Jag är naturvetare med ett intresse av att förstå min omgivning. Om möjligt vill jag kunna använda kunskapen till något positivt för både människor och miljö.

Hur kom det sig att du blev intresserad av biologi?
– Mitt miljöintresse kom före mitt intresse för biologi. Sedan hade jag en klasskamrat som precis som jag vandrat i fjällen på sommarlovet. Han tipsade mig om en fantastisk förening som fanns, nämligen Fältbiologerna. Jag kommer fortfarande ihåg ett av de allra första föredragen jag gick på när Sören Svensson berättade om häckfågeltaxering.

Vad tror du blir din största utmaning som enhetsledare?
– Att behålla den breda kompetens vi har inom både forskning och undervisning inom enheten. Risken finns att folk försvinner och forskningsinriktningar inte får anslag. Då kan det bli svårt att hitta kompetenta lärare. Just kompetenta lärare är en av grundutbildningens största styrkor.

Vad är speciellt med din enhet?
– Att vi håller på med zoologi från cellnivå till individnivå och även evolution och ekologi.

Hur tror du att Biologiska institutionen ser ut om 10 år?
– Jag tror att vi är en fortsatt framgångsrik och stimulerande del av Lunds universitet.

mars 28, 2011

Presentation