Fyra meter giraff på plats

Ett giraffskelett. Vid huvudändan finns en byggnadsställning med en person som står och spikar längst upp. På golvet sitter två personer.

Allting på zoologiska museet stannar inte nerpackat. Igår och idag har Maria Andrée, Jeppe och Inge Møhl, de två sistnämnda inlånade från Köpenhamn, monterat upp giraffskelettet i Arkivcentrum Syds entré. Redan förra året fick museet en förfrågan om att ha giraffen innanför arkivdörren. Museipersonalen behövde alltså inte plocka isär hela skelettet i flytten, utan kunde packa det i större bitar. Det gjorde det lättare att få upp giraffen nu.

Närbild på en skelettå. En hand håller i en pensel och målar på skelettet.

Att välkomna alla arkivbesökare kräver sin giraff. Efter ca 100 år behövde giraffen både tvättas och dammsugas innan den var presentabel igen. Dessutom sätter Andrée och paret Møhl ihop skelettet på ett snyggare, mer ”osynligt” sätt. Inge Møhl ger också de ställen som lagats med gips en övermålning.

En person sitter på golvet och målar med en pensel på ett skelett.

På måndag är det stor invigning av Arkivcentrum Syd och då gäller det att monteringen är färdig. Men det verkar inte vara några problem. Arbetet har gått fortare än beräknat och är troligen färdigt redan idag, enligt Maria Andrée.

En person som håller i en borrmaskin står uppe på en byggnadsställning. I förgrunden syns ett skelett.

Zoologiska museet har hunnit med mer än bara flytten. Djuren har åter igen blivit filmstjärnor. Årets julkalender om Barna Hedenhös ville låna djur till inspelningen. I början på mars körde två lastbilar fulla med stora uppstoppade djur upp till Stockholm. Och personalen följde med upp och byggde upp en temporär museimiljö.

Två personer sitter på golvet och tittar på skelettdelar.

– Filmteamet ville gärna att vi tog med oss Sven Nilsson-bysten som står i Ekologihuset, berättar Maria Andrée. Problemet var bara att vi glömde att berätta för intendent Carl Sjökvist att vi lånade den. Gissa om han blev förvånad, när den var borta. Det hör ju inte till vanligheterna att tjuvar stjäl sådant, fortsätter Maria Andrée. Även filmarna blev förvånade, de hade förväntat sig en liten bordsbyst, men det gick bra ändå.

Två personer är på en byggnadsställning. En av dem sitter ner och håller i ett giraffkranium.

När giraffen är färdigmonterad så är det dags att börja bygga upp zoologiska salen på historiska museet. Tanken är att det ska vara olika utställningar efter hand. Först ut är en utställning om Sven Nilsson och Skånes Postglaciala Fauna. Då blir cirkeln sluten och delar av samlingarna är åter tillbaka i det rum där zoologiska museet började sin bana.

Ett skelettkranium ligger på en byggnadsställning. Bredvid sitter en person.

maj 14, 2013

Händelser Museerna

3 comments

1. Almut Kelber

Wow!

Great to see the giraffe standing upright again!

2. irene mortensen

Vilket jobb få upp men
    trevligt se vår gamle vän stå på plats
    att kunna beundra den ståtlige Giraffen..
    Bra gjort !!!!

3. Ellen Rehnberg

Vad fint det blir. Fantastiskt att det hittades ett ställe där den fick plats. Bra jobbat tycker jag!