Information – ny Prefekt Biologiska institutionen

Som du vet har en Prefektrekryteringsgrupp under vår och sommar arbetat med att vaska fram en Prefekt som ska leda verksamheten vid Biologiska Institutionen från 1/1 2010. Gruppen har föreslagit Prof. Christer Löfstedt som Prefekt och förslaget har godkänts av Dekanus. Vår motivering för att föreslå Christer är:

”Christer är en av de kandidater som haft absolut starkast stöd under nomineringsprocessen. Hans namn har också kommit upp under intervjuerna med andra prefektkandidater. Inte minst vikigt för oss har varit att stödet för Christer har kommit från både ekologer, COBare och museifolk. Kanske speglar det att Christer är en av de bredaste biologerna vi har i Lund. Med tanke på att Christer har en stark forskningsprofil, har visat prov på ledarskap, och att han är väl insatt i grund- och forskarutbildningen, samt dessutom har god administrativ erfarenhet tror vi att han har goda förutsättningar att klara av det svåra uppdraget som Prefekt.”

Processen för att ta fram kandidaten har, som vi tidigare informerat, varit:

1. Nomineringsförfrågan skickades ut till alla anställda inom Museerna, BI, COB och Ekologiska inst. Detta gav möjlighet för samtliga verksamma att nominera Prefektkandidater. Sammanlagt nominerades 15 personer som möjliga kandidater.

2. Personerna på nomineringslistan tillfrågades om de var intresserade av ledningsuppdrag inom den nya organisationen. Nio (60%) av de tillfrågade svarade positivt inom angiven tid och kallades till intervju.

3. Intervjuer har genomförts under augusti.

4. Kandidaterna har sedan rankats efter i förväg uppsatta kriterier, vilka vi anser ska karaktärisera en bra ledare för en stor organisation. Våra kriterier har varit:

· Motivation och vilja inför uppdraget
· Framtidsvision
· Samarbetsförmåga
· Kommunikationsförmåga
· Beslutsförmåga
· Erfarenhet
· Attityd till administration
· Acceptans i organisationen

5. Prefektrekryteringsgruppen har varit enig i sitt förslag och detta presenterades den 7/9 för Dekanus som är beslutande i ärendet.

6. Prefektkandidaten kommer under hösten att ”gå bredvid” de nu arbetande Prefekterna, samt interagera med Bisamgrupperna för att uppnå en väl fungerande organisation av den nya institutionen.

Vi önskar Christer lycka till i sitt viktiga uppdrag och ber alla i organisationen att stötta honom så att vår verksamhet kan fungera och generera fortsatt god forskning och undervisning! Prefektrekryteringsgruppen/Almut Kelber, Håkan Wittzell, Monica Pardon, Claes Wohlfart, Lars-Anders Hansson, Torbjörn Säll

september 8, 2009

Lägesrapporter Prefekt