Lång dags färd: Beslut i museifrågan

En låda med döda insekter fastsatta på nålar.
Museiverksamheten står inför ständigt nya utmaningar

Styrelsen fattade idag beslut i frågan om lokalisering av museiverksamheten och delar av samlingarna. Frågan har intresserat många – inte minst delar av personalen på det botaniska muséet . Ulf Arup från Botaniska muséet deltog i styrelsemötet och redovisade synpunkter på det beslutsförslag som ledningsgruppen bilagt kallelsen till styrelsemötet. Efter över två timmars uttömmande diskussion fattade styrelsen nedanstående  beslut. Paragrafen förklarades omedelbart justerad (det brådskar med besked till LU Bygg om Gastelyckanprojektet enligt en tidsplan som inte satts av prefekten) och med reservation för att jag inte korrekt nedtecknat varje ord vill jag redovisa beslutet:

1. Institutionen beslutar att friställa lokaler för att placera huvuddelen av de entomologiska samlingarna vid Biologicentrum på Sölvegatan.

2. Övriga biologiska samlingar skall tills vidare förvaras vid Arkivcentrum Syd (ACS).

3. Arbetsplatser för all museianknuten verksamhet som inte kräver daglig tillgång till arkiven vid ACS skall förläggas till Biologicentrum.

4. Institutionen lämnar önskemål till LU byggnad om att få hyra 4-5 torra kontorsarbetsplatser vid ACS. I övrigt avsäger sig institutionen det tidigare planerade behovet av kontorsbyggnaden vid ACS.

5. En arbetsgrupp med representanter för berörda verksamheter inrättas och ges uppdrag att ta fram förslag på lokaler vid Biologicentrum för de entomologiska samlingarna och övrig museiverksamhet enlig ovan. Denna grupp ska ta fram underlag för att se om det finns förutsättningar för att hysa de botaniska ”Nordiska samlingarna” inom Biologicentrum på Sölvegatan.

Det kan finnas anledning att återkomma med en utförligare kommentar men för tillfället vill jag bara redovisa beslutet som jag hoppas skall tjäna integrationen och utvecklingen av Biologin i Lund och i synnerhet vara till gagn för både museiverksamheten och den systematiska forskningen. Styrelsens beslut var enhälligt.

april 14, 2010

Museerna Styrelse

2 comments

1. Eric Warrant

En mycket bra beslut, både för Biologi och Lund! Väl jobbat styrelsen!

2. Biologibloggen » Protokoll från styrelsemötet 14/4

[…] mötet diskuterades framförallt museiverksamhetens lokaler, men även översynen av Biologins organisation, konsekvensbeskrivning och […]