Lite regn stoppar inte en biolog

I förgrunden står en skylt som det står fågeltorn på. I bakgrunden står en grupp personer och lyssnar.

Trots kyla, blåst och duggregn mötte ett femtontal tappra biologer upp vid Ekologihuset klockan halv fem i morse. Det var dags för SACTs fågelexkursion vid Krankesjön.

En person med en kikare runt halsen står i skogen och lyssnar.

På vägen från Stensoffas parkering till fågeltornet gjorde vi åtskilliga stopp för att lyssna på fåglarna som sjöng. Sigvard Svensson lärde oss att skilja på både gärdsmyg, svarthätta och olika sångare.

En person tittar ut över en sjö i en tubkikare.

Den utlovade tjugo-gradiga värmen lyste med sin frånvaro. I stället möttes vi av en snål blåst när vi väl var uppe i fågeltornet. Men det hindrade oss inte från att se havsörn, gök, svarttärna och årets första tornseglare under Sigvard Svenssons ledning.

En rad med personer som alla tittar i handhållna kikare.

Kaj Hultén som forskar om migration i akvatiska ekosystem berättade om Krankesjön och om hur vissa fiskar inom en och samma art flyttar upp i bäckarna som rinner ut i sjön. Kaj Hultén och hans kollegor märker fiskarna med små chip så att de kan följa hur de rör sig. Men det är inte bara fiskar de får korn på. Även Bodil Enokssons hund Mymlan är id-märkt med ett chip och det ser forskarna ibland. Mymlan gillar nämligen att bada.

Morgonsolstrålar som bryter igenom molnen och lyser på en sjö. I förgrunden står två tubkikare.

Skarvarna i sjön tycker om att äta fisk, både märkt och omärkt. På den lilla ön där skarvarna håller till är marken helt täckt av chip från bytesfiskar. Det gör att Kaj Hultén kan se varifrån de fiskar skarvarna äter kommer. Märkligt nog så klarar sig fiskar som flyttar upp i bäckarna betydligt längre än de som stannar kvar i sjön.

En person står och tittar i en handhållen kikare. I bakgrunden syns träd.

När vi väl bestämt oss för att bryta upp och bege oss tillbaka till Lund, blev vädret mycket bättre. Regnet försvann och solen tittade fram genom molnen. Plötsligt kändes det varma kontorsrummet inte lika lockande längre.

Späd vårgrönska i morgonsolstrålar.

Tack till Honor Prentice, Sigvard Svensson och Kaj Hultén för en mycket trevlig och givande morgon!

En kommentar

1. Honor Prentice

Thanks for a nice report, Inger!

Kommentarsfältet är stängt.