Murödlor och fingerörter på årets första Tandem talk

Tre personer pratar och skrattar. En sitter, de två andra står.
Dagens moderator Erik Svensson värmer upp föreläsarna.

Idag var det äntligen dags för årets första Tandem talk. Först ut var Tobias Uller som berättade om hur franska och italienska murödlor anpassar och korsar sig. I och med att människor har fört in ödlor på ställen där de inte brukar finnas så kan man studera evolutionen.

En person står och pratar längst fram i en föreläsningssal.
Tobias Uller introducerar Bente Eriksen.

Tobias Uller har bland annat tittat på hur ödlorna anpassar sig till ett kyligare klimat i England. Ödlorna kan antingen bära äggen längre innan de lägger dem, äggen kan utvecklas fortare eller så kan ödlorna kläckas när de är mindre. De två första strategierna är de murödlorna använder sig av i England.

Franska och italienska murödlorna ser olika ut, luktar olika och beter sig olika. Ändå korsar de sig. Hur det går till och med vilket resultat har Tobias Uller också undersökt. Trots att de italienska hannarna är mindre än de franska är de mer aggressiva och de flesta korsningarna sker alltså mellan italienska hannar och franska honor. Det här verkar inte ha några fitnesskonsekvenser på avkomman.

En person står längst fram i en föreläsningssal.
Bente Eriksen gästade vårt Tanden talk och berättade om fingerörtssläktets evolution.

Idag gästades Tandem talk också av Botaniska trädgårdens nya föreståndare Bente Eriksen. Hon talade om hur klimatet har påverkat fingerörtssläktets utveckling i västra Nordamerika. I det här släktet finns det många olika varianter på växter. Vissa lever helst där det är fuktigt medan andra hellre föredrar torra klippskrevor.

Med hjälp av klimatmodeller har Bente Eriksen visat att förändringar i klimatet och de möjligheter som skapades när Sierra Nevada bildades har haft stor betydelse för evolutionen av fingerörtssläktet.

Tack Tobias och Bente för en inblick i murödlornas och fingerörtssläktes evolution!