Ny bok om gamla samlingar

En bok står uppställd på ett bord.
Kanske kan boken ”Skatter i vått och torrt” få fler att förstå att biologiska samlingar är inte bara viktiga utan också nödvändiga. De behövs i toppmodern forskning om livet och döden på jorden

Igår var det bokrelease på Arkivcentrum Syd. Artdatabankens förre chef, och tillika naturvårdsråd emeritus, Torleif Ingelög presenterade sin bok ”Skatter i vått och torrt”. Boken är den första i sitt slag och presenterar de 13 största naturvetenskapliga samlingarna i Sverige. En av dem är vårt biologiska museum. Boken riktar sig till beslutsfattare, media och en intresserad allmänhet.

Två personer står tillsammans. En håller i en bok.
Författaren Torleif Ingelög och formgivaren och bildredaktören Lena Eliasson med boken som Torleif Ingelög började skriva på redan 2007.

– Med den här populärvetenskapliga boken vill jag öppna en dörr till våra samlingar, visa var de finns, hur de kan användas och vilka människorna bakom samlingarna är, berättade Torleif Ingelög. Jag hoppas också att boken ska inspirera till fördjupning, ökat intresse för biologi och mer användning av samlingarna, fortsatte han.

En person föreläser.
En formgivning som ska locka till läsning oavsett bakgrundskunskaper.

Formgivaren och bildredaktören Lena Eliasson fortsatte med att berätta hur hon hade tänkt när hon formgivit boken och valt bilder. Hon hade utgått från målgruppen och beslutfattande riksdagsledamöter och ville göra en bok som var lätt att överblicka och vara intresseväckande med möjlighet till fördjupning. Lena Eliasson valde bilder utifrån biologisk mångfald och 110 olika fotografer har medverkat.

En person står och föreläser.
Museichef Lars Lundqvist berättade om zoologiska museets historia.

Efter Torleif Ingelögs och Lena Eliassons presentation fortsatte Lars Lundqvist och Ulf Arup med att berätta om zoologiska och botaniska museernas historia och arbetet med att digitalisera materialet.

En person står och föreläser.
Bara 29 % av botaniska museets samlingar är digitaliserade fick vi reda på av biträdande museichef Ulf Arup.

Nu återstår bara att se om ”Skatter i vått och torrt” blir årets julklapp eller inte!

november 22, 2013

Händelser Museerna

En kommentar

1. Lars Lundqvist

De som vill köpa boken, 200:-, kan beställa hos mig!