Pengar och ännu mera pengar!

Många duktiga medarbetare drar in pengar utifrån till verksamheten vid Biologiska institutionen. Jag vill uttrycka min uppskattning över era ansträngningar – både de som lyckas och de som inte faller ut.

En del bidrag går utöver det vanliga:

Syngruppen med Dan Nilsson i spetsen har tilldelats ett femårigt anslag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, sammanlagt 35 miljoner kronor, för projektet ”Ultimate vision”.

Prefekten gratulerar å det varmaste. Anslaget är bra för forskningen, för syngruppen och för institutionen som helhet och jag är övertygad om att det kommer att avkasta förstklassiga forskningsresultat.

Jag vill också passa på att gratulera de miljöer som sökt och fått pengar från fakultetens satsning på infrastruktur. Initiativ med förankring på vår institution har tilldelats sammanlagt cirka 6,5 miljoner. Mer information kommer i Biobullen.

Och ni som får avslag/negativa besked, oavsett om det gäller anslag från KAW, från fakulteten eller andra finansiärer:

Låt er inte nedslås alltför mycket. De flesta utlysningar är kraftigt översökta. Ett sakkunnigutlåtande är mycket sällan baserat på illvilja och kan ofta ge bra vägledning om vad som skall förbättras nästa gång. Och äger negativa synpunkter sin riktighet så måste man kanske trots allt vara tacksam för att brister påtalas, åtgärda dessa eller fokusera på något annat som står sig bättre i konkurrensen!

Slutligen skall vi kanske alla försöka bli ännu bättre på att glädja oss också åt andras framgångar?

Så låt oss för dagen framförallt glädjas med Syngruppen. Bra jobbat och grattis än en gång!

Skrivet av Christer Löfstedt

oktober 6, 2011