Prefektens julhälsning: Skräpet i garderoben och en hyacint på bordet!

”När julen kommer samlar man ihop allt skräp och slänger in i en garderob och stänger dörren. Köper sedan en hyacint och bakar en pepparkaka. Krångligare behöver det inte vara.”

Så skriver en av mina husgudar, Märit Huldt alias Hiram i Hirams bästa kokbok. Och krångligare än så behöver det inte heller vara att fungera som Prefekt på den väl fungerande Biologiska institutionen.

Åtminstone inte i juletid.

Året som gick var ett år med många framgångar. Tack till alla er som gjort ett fantastiskt arbete, fått saker och ting att rulla på bra, fått pengarna att strömma in och resultaten att spruta ut. Och tack till Fakulteten, både ledningen, administratörerna och kollegorna på fakultetens andra institutioner för ett gott samarbete.

På grundutbildningens område kan vi bland annat glädja oss åt de goda resultaten i högskoleverkets utvärdering (oavsett vad vi tycker om den typen av utvärderingar i övrigt). På forskningens område kan vi glädja oss åt flera stora anslag, priser till institutionens medarbetare och bra publikationer i fina tidskrifter (oavsett vad vi i övrigt tycker om forskningspolitiken och bibliometri).

Vad gäller ”institutionens inre liv” under de fyra år som förflutit sedan bildandet av Biologiska institutionen kan vi glädja oss åt att översynen som diskuterades av styrelsen den 11:e december, i huvudsak lyfter fram positiva saker.

Men ”skräpet” då? Ja, det finns förvisso en del problem – men det institutionsspecifika ”skräpet” borde kunna städas bort med små insatser och en positiv inställning:

”Attitude is a little thing that makes a big difference”

Alltså: In med skräpet i garderoben* och en vacker och väldoftande blomma på bordet – samt några chokladpraliner!

Tack till alla som bidragit till ett bra år för biologin i Lund och en önskan om

God Jul och Gott Nytt År!

Christer Löfstedt, prefekt

Fotnot:
* Det ”fysiska skräpet” som finns i bl a Ekologihusets källarkorridorer kommer på det nya året (15:e februari) att köras till ”tippen” eller magasineras i hyrda lokaler på ”ägarnas” bekostnad.

december 20, 2013

Prefekt