Robotar och insekter – lika som bär?

En person står längst fram i en föreläsningssal.

Idag höll Emily Baird sin docentföreläsning ”From Insects to Robots”. Vi fick lära oss vilken betydelse insektsforskning kan ha för utvecklingen av robotar. Insekter är små, komplexa varelser som kan reagera på förändringar i sin närmiljö. Robotar är stora och är ofta helt oförmögna att ”tänka själva”. Tänk om man kan kombinera de här två. Tänk om man kan konstruera robotar som kan förändra sitt ”beteende” utifrån situation.

Emily visade hur man redan idag använder insekter som förlaga för att bygga robotar. Små origami robotar har lånat drag av kackerlackor och de kan både springa fort och ta sig över oväntade hinder. Andra robotar använder myrornas teknik för att hitta närmsta väg till målet. Och flygande robotar utnyttjar humlors tillvägagångssätt för att landa.

Genom att förfina de här robotarna skulle människan kunna använda dem i farliga situationer eller ställen där människor inte kan komma in. De skulle till exempel kunna leta efter överlevande i kollapsade byggnader eller hålla koll på elden vid skogsbränder. Användningsområdena är otaliga.

En person står och föreläser.

Tack Emily för en mycket bra, intressant och tänkvärd föreläsning och grattis i förskott!

Skrivet och fotat av Inger Ekström

september 17, 2014

Föreläsning Händelser

En kommentar

1. Lars Olof Björn

Jag håller med om att det var en mycket intressant och väl framförd föreläsning.
    Tack Emily!
    Lars Olof