Sexiga vingar och stressade bakterier

En person står upp framför en projektorduk.

Idag ordnade SACT (gruppen för Scientific ACTivities) terminens första TandemTalk. Först ut var Claes von Wachenfeldt som berättade om stressade bakterier i ett föredrag med titeln ”When the going gets tough. Bacterial strategies for adaptation to environmental and metabolic stress”.

Vi fick lära oss att det finns mängder av bakterier. I människokroppen finns det till och med fler bakterieceller än människoceller. Och det bara i tarmen! Nu har bakterierna även blivit kommersiella. Du kan köpa bakterier för att gå ner i vikt, få fin hy eller göra test för att se vilka tarmbakterier du har och hur de utvecklas.

Claes visade hur bakterier eller närmare bestämt bakterieproteiner reagerar på stress i sin närmiljö. Att känna av stress och reagera på den är nödvändigt för att bakterierna ska överleva. Genom att ta reda på så mycket som möjligt om de här processerna kan vi förhoppningsvis komma fram till bättre sätt att behandla infektioner.

En person står upp och pratar och gestikulerar.

Därefter var det dags för Jessica Abbott att prata om ”New discoveries are possible even in model organisms! Sexual selection of wing interference patterns in Drosophila”. Nyligen upptäckte forskare att en insektsvingar är väldigt färgglada om man tittar på dem mot en mörk bakgrund. Det här är interferensfärger och det fungerar på samma sätt som färgerna på en såpbubbla eller en oljedroppe i vatten.

Färgerna skiljer sig åt mellan olika arter och ibland även mellan könen inom samma art. Det har Jessica och hennes kollegor tagit ett steg längre. De har tittat på om färgerna även kan ha betydelse vid sexuell selektion. De fann att honorna gillade hannar med mer mättade färger på sina vingar bättre. Däremot spelade inte nyansen så stor roll i honornas val även om det fanns en lite dragning åt det rosa hållet.

Tack Jessica, Claes och SACT för ett lärorikt och intressant TandenTalk!

Fotat och skrivet av Inger Ekström