Tack till Maj-Lis Gernersson

Från 1 september 2014 pensionerades Maj-Lis Gernersson från sin tjänst som laboratorieassistent vid Biologiska institutionen. Hon anställdes som nyutexaminerad redan 1966 vid Avdelningen för Ekologisk botanik och har sedan dess varit växtekologerna trogna med utförande av främst oorganiska analyser på både mark-, växt- och vattenmaterial. Hon gjorde även analys av luftpartiklar och djur och var dessutom många gånger med ute i fält och hjälpte till med insamling och vägning av fr.a. växtmaterial.

Men inte bara ekologer har tagit del av hennes tjänster, för inom laboratoriets verksamhet fick Maj-Lis hjälpa såväl forskare från t.ex. Kemiska och Geologiska institutionerna som från Medicinska fakulteten. Hon hjälpte vänligt alla med ett vinnande leende och glatt humör och höll reda på prover, data och rapporter så att allt kunde rulla på. Ordning och reda var nödvändigt för att hon skulle klara allt. Genom såväl intern som extern analyssupport kunde laboratoriet klara de svängningar i intäkter som alltid förelåg när det gällde behoven av kemiska analyser.

Maj-Lis hade tillsammans med övriga laboratorieassistenter också ansvar för att kaffet blev klart vid fika-pauserna och vid dessa var hon den som kunde informera om allt som hände vid institutionen, för hon hade koll på det mesta genom sin sociala kompetens.

Vi tackar Maj-Lis som har varit ett positivt och ovärderligt stöd för många forskare vid institutionen och önskar henne allt gott som nybliven pensionär.

Skrivet av Ola Olsson

september 23, 2014

Händelser Pensioneringar

En kommentar

1. Wilhelm Graneli

Som (pensionerad) representant för limnologerna på institutionen vill jag tacka Maj-Lis för osedvanligt lång och trogen tjänst. Jag imponerades alltid av hur snabbt och noggrant vattenprov analyserades åt både GU och forskare på vår (f d) avdelning. Och det vänliga bemötande man fick av Maj-Lis.

Kommentarsfältet är stängt.