Tidsresande mikroalger och vampyrer med porfyri på vårens andra tandem talk

Igår var det återigen dags för ett av SACTs (Scientific Activities Group) tanden talk. Den här gången var det Lars Hederstedt och Karin Rengefors som stod för pratandet. Karin Rengefors vann slantsinglingen och fick börja berätta om ”Travels in time and space of microalgae”.

En person står längst fram i en föreläsningssal och håller ett finger framför munnen.
Dennis Hasselquist startar talarna.

Mikroalger finns i en mängd olika former, storlekar och färger både i havet och i sjöar. Man kan säga att de förflyttar sig i tiden genom aktiva säsongsbundna och dagliga migrationer. De förflyttar sig också rumsligt med hjälp av passiv spridning. Karin har tittat på vad det är som sätter igång de årstidsbundna förflyttningarna. Det kan vara olika miljöfaktorer, sexuell reproduktion eller predatorer.

En person står upp och föreläser.
Karin Rengefors berättar om helikopterinsamling av mikroalger på Antarktis.

Avståndsförflyttningar kan ske med hjälp av vatten, vind, fåglar eller insekter. Karin redogjorde för hur hon hittat identiskt ribosom dna i tre olika arter dinoflagellater, trots att två arter lever havet och en art i sjöar. Det kan bero på att artbildningen har skett nyligen och det inte syns genetiskt än.

En person står och pekar på en powerpointpresentation. Ansiktet och halva överkroppen är i ljuset, resten av kroppen är i skugga.
Vampyrsymptom karaktäriserade av Lars Hederstedt.

Lars Hederstedt tog över och talade om ”Metalloprotein biogenesis is intricate”. Han visade hur biosyntesen hos hem ser ut. Och vad som händer om något går fel i syntesen. Sjukdomen det resulterar i kallas porfyri. Lars visade att det som kännetecknar en vampyr egentligen är symptom på just porfyri. Blekhet, blodtörst, ljuskänslighet, galenskap och mycket hår är alla sådana symptom. Han hade dock lite svårare att bevisa att långa huggtänder, rädsla för vitlök och kors beror på felaktigheter i hemsyntesen. Lars berättade även hur de framställer mutanter av Bacillus subtilis för att studera biosyntesen av hem och cytokrom C oxidas.

Tack Karin, Lars och SACT för ännu ett givande och trevligt tandem talk.