Tungt mikroskop äntligen på plats

En truck och en lastbil.

Idag kom institutionens nya transmissionselektronmikroskop (TEM). Det mer än 1 ton tunga mikroskopet är byggt i Japan och har skeppats med båt till Göteborg för att sedan transporteras med lastbil från Göteborg till Lund.

Vi beräknar att installationen kommer att ta cirka 2 veckor. Innan sommaren planerar vi att ha en invigning av det nya mikroskopet. Samtidigt med invigningen kommer vi att informera om vilka möjligheter det nya mikroskopet för med sig. Mer information om invigningen kommer senare. Håll ögon och öron öppna.

Fotat av Inger Ekström, Eric Hallberg och Ola Gustafsson

Två personer står bredvid ett stort mikroskop.

En truck lyfter ut en stor låda ur en lastbild. En person står bredvid och tittar på.

En person i arbetskläder står på en truck och hänger över till en låda och tittar in i den.

Tre personer står bredvid ett inplastat mikroskop och en lastpall.

En person hänger ut ur ett truckfönster och kör in ett inplastat mikroskop genom en dörr.

Tre personer knuffar ett inplastat mikroskop genom en dörr.

Ett stort mikroskop.

mars 7, 2016