Idag jublar vi för våra jubeldoktorer – Hadar och Nils

Femtio år efter promoveringen blir man jubeldoktor. Och idag gratulerar institutionen två stycken sådana. Nämligen Hadar Emanuelsson och Nils Malmer.

Svartvitt porträtt av en person i labbrock och fluga.
En jublande glad Hadar Emanuelsson.

För femtio år sedan disputerade Hadar Emanuelsson med sin avhandling ”Growth and nucleic acid mobilization in the early chick embryo” på zoofysiologiska avdelningen vid zoologiska institutionen. Hans huvudsakliga forskningsarbete har behandlat inlagring och metabolism av gula-material i ägg och embryo hos kyckling och havsborstmask.

En person sitter och ror i en eka.
Nils Malmer manövrerar utan problem.

Samma år (1962) var det även dags för Nils Malmer att lägga fram sin avhandling ”Studies on mire vegetation in the archaean area of southwestern Götaland (South Sweden). Hans forskning fokuserade på kolomsättningen i boreala och arktiska mossar. Nils Malmer har varit verksam i limnologi, systematisk botanik och växtekologi.

Ett bamsegrattis till Hadar och Nils!

Skrivet av Inger Ekström. Tack till Börje Karlsson och Lars Påhlsson (genom Bengt Nihlgård för bilderna). Källor Zoologiska Institutionen i Lund En rapsodisk beskrivning av livet på Helgonavägen 3 och wikipedia.

maj 25, 2012

Händelser