Succé – svampkorgarna fulla, i alla fall för vissa

Fyra korgar med svamp står på rad på marken ute i solen.
Mer eller mindre fullla korgar.

Som ett tillfälle att träffas och se vad andra inom institutionen sysslar med ordnade igår (30/9) SACT (span lang=”en”>Scientific Activities Group) en svampexkursion. Trots strålande solsken fick både ledare och deltagare plats i en enda bil! Efter önskemål om kantareller med och utan tratt från deltagarna, tog ledarna Sigvard Svensson och Ulf Arup oss till Öveds kloster. Längs med Vombsjön växte det fullt med svamp – spindelskivlingar, tickor, murklor och en hel massa andra arter.

En person klättar uppför en backe. En annan person står nedanför och tittar på.
Med risk för livet hämtar Ulf svamp till oss.

Vi behövde inte gå långt förrän Sigvard hittade svampar som fångade hans intresse. Vi tittade, luktade och kände på svamparna för att lära oss känna igen dem. Även en okänd spindelskivlingsart dök upp. Den tog Sigvard med hem för att artbestämma i mikroskop (@Sigvard: när den är artbestämd får du gärna berätta vad det var i kommentarerna). Spännande!

En person håller i en stor svamp och luktar på den.
Ella luktar på svampar.

Hur gick det då med kantarellplockandet? Jo, både Ella och jag fick vad vi önskade oss (trattkantareller och vanliga kantareller). Men kanske inte i så stor mängd som hade varit önskvärt.

En person ligger ner och fotograferar svampar.
Sigvard fotar svampar, jag fotar Sigvard

Stort tack till Sigvard och Ulf för en trevlig dag i skogen!

En djurkranium ligger bland torra löv.
Vi hittade även annat än svamp i skogen.

Text och foto av Inger Ekström.

En kommentar

1. Christer Löfstedt

Deltagarantalet var ju något nedslående – men på det sättet blev det kanske fler kantareller per person? För egen del var jag upptagen med disputation och dessvärre är det nog så att för många är programmet så späckat att en kul aktivitet, trevliga kollegor och ett vacker väder inte räcker för att prioritera en svampexkursion på arbetstid en torsdag eftermiddag. Återstår att se om den nya institutionen kan göra något åt saken. Det är ju mycket i vår omvärld som drar åt annat håll.

Stort tack till Ulf och Sigge ändå: nästa gång kanske….

Kommentarsfältet är stängt.