God Jul önskar den tillträdande prefekten

Den nya Biologiska institutionen är stor. Runt 300 anställda och doktorander och om man inkluderar personer som är mera löst knutna till institutionen så närmar sig listan på medarbetare 400. Det är dubbelt så många som anses rymmas i en fungerande grupp (Se exempelvis Louise Barrett, Robin Dunbar och John Lycett Human Evolutionary Psychology. Palgrave. 2002).

Att få denna stora institution att fungera – inte bara formellt och organisatoriskt, utan faktiskt och till verksamhetens fromma – ställer stora krav på kommunikation. För att som prefekt dra mitt strå till stacken har jag startat en blogg:

Spegellandet

Jag kommer att använda denna för att kommunicera och kommentera vad institutionsledningen håller på med och därigenom försöka stimulera till öppen diskussion om olika frågor som rör biologin i Lund. Spegellandet kommer att vara ett komplement till mera formella nyheter och bulletiner från institutionsledningen som publiceras på Biologiska institutionens hemsida. Besöksfrekvens och kommentarer får utvisa om Spegellandet fyller någon funktion för institutionen och inte bara för mig personligen. Jag har ett kluvet förhållande till Bloggosfären, men jag vill ge projektet en chans!

– Bättre kommunikation och diskussion är avgörande för om den nya Biologiska institutionen skall bli ett lyckat projekt eller ej!

De senaste 14 dagarna har varit en rusning för klara av ett stort antal frågor som måste/bör vara klara till årsskiftet. Mycket har blivit gjort, bl a har institutionens organisation sådan den är tänkt att fungera under nästa år fått klartecken i MBL-förhandlingar. Den enda anmärkningen var de fackliga ombuden ville fästa uppmärksamheten på de negativa konsekvenserna av muséernas planerade flytt till Gastelyckan. Som bekant har den tillträdande institutionsledningen redan försökt ta tag i den frågan. Mer om detta liksom om formering och bemanning av olika grupper kommer senare. Pusslet har bitvis varit mera svårlagt än vad vi från ledningsgruppen hade hoppats på.

I väntan på att nya och förlängda delegationer har skrivits under (den praktiska hanteringen av dessa ligger något efter uppgjord plan men det har hänt förut) så fortsätter de utfärdade delegationerna att gälla. Detsamma gäller också för granskning av betalningar. Det kommer således inte att inträffa några katastrofer i samband med årsskiftet. Fortsätt som tidigare om inte annat meddelas!  Nya besked kommer så fort tiden tillåter!

Nu känner jag mig lite sliten efter en intensiv månad och jag ser fram emot julledigheten – men också mot det nya året och arbetet med och på den Biologiska institutionen.

God Jul och Gott Nytt År!

Christer Löfstedt
Tillträdande prefekt