Biologibloggen

Biologiska institutionen | Lunds universitet

Ny webb i uppstartsfasen

Arbetet med en ny webbplats för Biologiska institutionen är långt ifrån färdigt. Egentligen är det knappt påbörjat. Men en tanke på hur webben ska fungera har börjat ta form. Så här ser den ut just nu, kanske ändrar den sig under arbetets gång.

Innehållet här på BiSambloggen kommer att flyttas till biologibloggen biologi.blogg.lu.se. Här bloggar vi fortlöpande om vad som händer i styrelsen, nämnder och arbetsgrupper. Kort sagt vad som är på gång. Här kommer också policydokument och liknande som produceras inom institutionen att först publiceras. Genom kommentarerna får vi även möjligheter att diskutera vad som händer.

Viktiga dokument som publicerats på bloggen kommer sedan att flyttas till statiska interna sidor. Dessa kommer troligen att få adressen www.biologi.lu.se/internt. Här kommer även all praktisk intern information ligga, t ex hur gör jag när jag blir sjuk, doktorandstege, lärarinfo etc.

www.biologi.lu.se kommer det finnas statisk information för externa webbplatsbesökare. Här kommer vi även ha nyheter och kalendarium med uppgifter om t ex seminarium och disputationer.

För medlemmarna i arbetsgrupper och nämnder ska kunna arbeta med dokument och dela information kommer vi att lägga upp Sharepointsidor.

Till sist har vi prefektens egen blogg Spegellandet där Christer kommer att dela med sig av sina egna tankar och reflektioner.

Det första vi måste göra är en kommunikationsplan för att klargöra syfte, mål och målgrupper, sedan börjar själva arbetet med att få ihop allting till en helhet som fungerar och hjälper oss i vårt arbete.

Har du några synpunkter? Skriv gärna en kommentar.
/Inger

januari 14, 2010

Inlägget postades i

Lägesrapporter Webb

5 comments

  1. Honor_C.Prentice

    Hej Inger

    Great that you are now firmly in charge!

    Apart from the role of the website as a channel for internal communication there is also its role as a point of entry for outsiders. This is something that the LU and the old Ecology website aren’t/weren’t exactly brilliant at.

    Having looked at many websites when trying to find people and get information on their research (always in a hurry) I’ve been both frustrated and pleasantly surprised.

    The first simple requirement is that one can find people and their email addresses fast and easily. Not all sites actually allow this!

    My second (personal) view is that it’s better to have a SIMPLE basic homepage for each researcher, with a STANDARD format and brief overview information on that person. Many German Universities are good at this. The point is that the info is simple, standard and shouldn’t be a problem to update regularly (maybe with twice yearly reminders to update). The researcher just fills in information in a few ready-prepared fields that are the same for everybody. Then there can be a link to the researcher’s own personal homepage with more and less concise information — if the individual wants it.

    The problem with having totally individualized hompages is that (I am a classic sinner here) we start off with ambitions and then end up not having the energy and time to update our sites. Much better to have less information on everybody and information that is updated regularly (and then the chance to link to a ? regularly updated personalized homepage with fancy contents … if one wants to run such a page).

    Honor

  2. Inger

    Hej Honor,

    roligt att du kommer med åsikter om webben. Ju fler som berättar vad de tycker och tänker, desto lättare för mig att få ihop något.

    Även jag har uppmärksammat det totala kaos som råder bland de individuella webbsidorna. Vissa personer har flera nästan, men bara nästan identiska sidor. Mycket förvirrande. Jag ska ta tag i detta tillsammans med resten av webben.

    Standardisering är en jättebra idé. Vilka uppgifter tycker du bör finnas med (förutom de självklara som namn, telnr, e-post, adress)?

  3. Johan Bäckman

    Hej Inger,

    Det du skissar på låter rimligt, logiskt, vettigt – och borde förstås varit ett faktum för länge sen. Det är lite märkligt att vissa universitetsmiljöer fortfarande inte inser värdet – eller snarare nödvändigheten – av en god kommunikation via webben. Hoppas att det börjar ändra sig och att du får tid & resurser att göra det så bra som du vill!

    Jag håller med Honor om att det är viktigt att satsa ordentligt på informationen utåt och inte försaka den på bekostnad av intern info. Det är utmärkt med standardiserade sidor och former, men jag tycker man ska uppmuntra och underlätta för de framsynta forskare och andra som vill lägga ner mer energi utöver ”standard” på att informera om sin verksamhet via web.

    Johan B

  4. Inger Ekström

    Hej Johan,

    Givetvis ska de som vill ”lägga ner mer energi” på att informera via webben få både uppmuntran och hjälp att göra det. Det måste dock finnas en minimistandard på vad som ska finnas. Sedan behöver det också finnas någon typ av styrning på vad som publiceras och hur, annars är vi snabbt tillbaka till hur det ser ut i dag.

  5. » Styrelsen på väg

    […] gick jag igenom vilka behov vi har av webben och mina visioner om hur den ska byggas (se inlägget Ny webb i uppstartsfasen). Inger Ekström informera om […]

Kommentarsfältet är stängt.