Tandem talk: om djurs och organismers sociala förmåga

Två personer står i föreläsningssal. Foto.

Vad har grönalger, strutsar och bin gemensamt? Forskarna Charlie Cornwallis och Maj Rundlöf presenterade deras forskning på ett välbesökt Tandem talk den 2 februari.

Djurs och organismers sociala förmåga – samarbete i alla nivåer av liv är alltså något som intresserar båda forskarna.

Person som pekar på whiteboard. Foto.
Charlie Cornwallis pratade under rubriken ”Evolutionen av ett socialt liv”.

Varför skapas samarbetande grupper och hur skiljer de sig åt? På senare tid har Charlie uppmärksammats för forskningen på strutsar och deras förmåga att samarbeta kring parning och ruvning. Charlie är även intresserad av grupper av flercelliga organismer formas – och då särskilt grönalger. Till sin hjälp har Charlie det han kallar A-laget – eller alg-laget – och de behövs! I synnerhet när det finns långt över 4000 arter att studera: tillsammans har de utvecklat system för att studera flercellighet.

Pekande person. Foto.
Maj Rundlöf höll ett föredrag med titeln ”Bin, socialitet och landskapets ekotoxikologi”.

Maj Rundlöf har studerat bin och hur de exponeras för bekämpningsmedel och hur de påverkas av det. När bin är ute och samlar pollen och nektar plockar de även upp bekämpningsmedel. Detta leder till att bin skapar unika blandningar genom att ta med sig pollen, nektar och gifter hem. Vi kan fråga oss om bin gör någon form av riskbedömning överhuvudtaget? Hur stora områden rör sig i beror på hur sociala de är. Ju mer sociala bin är desto mer utsatta, men också bättre på att hantera utsattheten blir de.

Text och foto: Anders Örtegren