24% underkända medan hela 9% får VG

Här kommer lite statistik från torsdagens frågesport:

Bästa, vinnande laget (lag 10 flagellathjärnforskarna) hade 17 av 20 möjliga poäng, 2 lag (lag 1 astrobotanister och lag 32 växtneurologer) var nästan lika bra med 16 rätta svar! Tar vi 80% som VG-gränsen blir det 9% VG i kursen!
Sämst av alla var lag 29 toxicotaxologerna med bara 8 rätta svar, men hela 4 andra lag hade 9 poäng, och om vi tar G-gränsen 60% så missade tyvärr hela 8 av 33 lag (24%) kursens mål och får skriva omtentamen 😉

Alla andra låg på G, medelpoäng var 12.7. Vi räknar inte om antalet professorer hade positiva eller negativa effekter. Vi gör inte hellre en korrelation med medelåldern inom gruppen.

Men vi kan konstatera att inte alla frågor var lika enkla: Fråga A1 (vilka träd som växer på Clemenstorget) var enklast: alla svarade rätt! Näst enklast var fråga K2 (telefonnumret till väktare eller beredskapsperson på LU), som 31 av 33 lag visste svaret på. Frågorna D1 (i vilken låt ”don’t know much about biology” ingår) och G2 (vilken som är blåvalens närmsta släkting) var inte heller svåra.

Svårast däremot verkade fråga D2 (vilket som var det viktigaste pälsdjuret under medeltiden) vara, bara 10 av 33 lag visste rätt svar, så läs på! Frågorna I1 (vilken växt som bestrålades på 60-talet för att få ett praktiskt resultat), C2 (vad Paris gav Afrodite), H1 (Vem som skrev ”The force that through the green fuse…”) och K1 (Vilket som blev nästa äldsta universitet efter Uppsala under svenskt styre) får ni också plugga lite mer på.

I genomsnitt av alla frågor var det 21 lag som visste svaret på en fråga.

Tack till alla som hjälpte mig med kluriga frågor: Rolf Elofsson, Claes Wohlfart, Per Lundberg, Bengt-Olle Begtsson, Allan Rasmusson och Jep Agrell!

Hälsningar!
Almut