Evolution av konsten i Biologihuset och talande kackerlackor

Idag (fredag 8/10) invigdes konsten i de nya Biologihuset.  Akademiska hus och Statens konstråd hade bjudit in till invigning av Evolution, Frida Olivs svit av konstverk.

En person står och pratar och pekar. I bakgrunden står en annan person.
Dan Nilsson berättar om konstverken ur ett brukarperspektiv. Foto: Inger Ekström

Efter ett kort program där Unni Sollbe, från Akademiska Hus. Dan Nilsson, husansvarig Biologihus B och Anna Lindholm, från Statens konstråd pratade, så tog Frida Oliv med oss på en rundvandring. Hon visade sina konstverk och berättade hur hon tänkt när hon målat dem.  Hela projektet har tagit tre år att genomföra och själva målningarna tog det Frida ett och ett halvt år att färdigställa. Se till att du går och tittar på målningarna IRL om du inte redan gjort det.

En person står och gestikulerar bredvid en stor målning med maneter.
Vi fick ta del av hur Frida Oliv tänkte när hon skapade målningarna. Foto: Inger Ekström

Kackerlackorna talar!

Nu kan det avslöjas, det var inget skämt! De talande kackerlackorna har nu satts upp i Biologihuset. Två stycken är de, en i studenternas pentry i hus B och en vid kaffe/godismaskinen i hus D.

En artificiell kackerlacka sitter på en vit vägg.
Den här kackerlackan berättade en Maorilegend. Foto: Inger Ekström.

Skrivet av Inger Ekström

oktober 8, 2010