Gör en insats och få ökad synlighet på köpet

En leende person står vid en whiteboard.

Idag ordnade SACT seminarium. Marie Dacke hade bjudit in Olle Terenius från Uppsala. Han berättade hur SLU jobbar med Wikipedia. SLU är det första universitetet i världen som officiellt och aktivt bidrar med kunskap till Wikipedia.

Undersökningar har visat att det inte står fler felaktigheter i Wikipedia än i Encyclopedia Britannica. Däremot fattas det information om väldigt många ämnen. Här kan forskare hjälpa till att sprida kunskap. I dagsläget råder det brist på forskare som skriver i Wikipedia.

En person står och pratar och gestikulerar.

Google älskar Wikipedia och artiklar där hamnar ofta överst i sökresultatet. Att skriva för Wikipedia är en sorts 3:e uppgift och ger kunskap tillbaka till de som bidragit med skattemedel. Det är också ett sätt att få ut kunskap direkt till de som är i behov av det. Olle Terenius tog som exempel fakta om olika djursjukdomar.

– I Afrika har väldigt många människor en mobiltelefon. Om du lägger ut fakta om en boskapssjukdom kan en afrikansk bonde direkt se informationen och hitta hjälp. Skulle du starta ett projekt för att informera afrikanska bönder tar det runt tre år att få ut informationen. Och det räknas ändå som snabbt, berättade Olle Terenius.

En person sitter bakom en uppfälld bärbar dator.

Wikipedia Zero har gjort det möjligt att surfa på Wikipedia gratis i många fattiga länder. Allt för att alla ska ha tillgång till all kunskap.

Om du bara lägger så lite som två timmar per år på att skriva på Wikipedia gör du ändå en stor insats. Du kan till exempel använda dig av delar av pressmeddelanden när du skickar ut sådana. Det har visat sig att trafiken på Wikipedia ökar enormt i samband med att pressen skriver om något. De som är intresserade vill gärna veta mer. En forskare på SLU fick till exempel 70 000 visningar på ett par dagar i samband med ett pressmeddelande.

Olle Terenius rekommenderar att du skriver både på engelska och på ditt modersmål, då det ofta finns mindre information på de mindre språken. På SLU låter man även studenter skriva på Wikipedia. Det är ett mycket uppskattat inslag i undervisningen.

Förutom att dela med dig av din kunskap, bli delaktig i Wikipediagemenskapen så kan du även lägga till Wikipediaredaktör på ditt CV. Och kom ihåg, du är inte ensam. Alla hjälps åt!

En person sitter och en person står. Båda tittar på något till vänster utanför bild.

Skrivet och fotat av Inger Ekström

På SLUs internwebb finns mer information om Wikipedia