Praktiska journalisttips i två akter

LBB

Idag hade SACT bjudit in Lena Björk Blixt för att berätta om praktiska tips i kontakten med journalister. Lena som tidigare jobbat som journalist och som nu arbetar som press- och kommunikation ansvarig på naturvetenskapliga fakulteten har samlat på sig ett och annat matnyttigt tips genom åren.

Första akten handlade om attityden till journalister. Det är viktigt att komma ihåg att det är journalisten som behöver hjälp, att du inte är i underläge. Men glöm för den skull inte att vara ödmjuk.

Feel strong, sa Lena, då blir du inte nervös och det känns lättare att genomföra en intervju.

Se också till att få lite extra tid genom att be att få ringa upp igen. Då hinner du tänka igenom vad du vill säga och slipa på det som är extra viktigt. Ha aldrig mer än tre budskap, och låt ett av dem vara huvudbudskapet.

I akt två talade Lena om attityden till din egen forskning. Du kan inte gå in på för komplicerade detaljer, ju mer komplicerat ett ämne är desto mer kan du bara skrapa på ytan. För att kunna berätta en intressant historia om din forskning kan du fundera utifrån tre frågor – vad har hänt, varför och vad händer sen? Det är journalistikens allra mest grundläggande frågor. Kan du svara på dem har du kommit långt i att bygga en bra berättelse om din forskning.

Den som vill ha fler tips eller hjälp med pressmeddelanden kan ta kontakt med Lena. Så här i efterhand tipsar Lena även om boken ”Escape from the ivory tower: a guide to making your science matter” av Nancy Baron för den som vill läsa mer.

Tack Lena för många användbara tips, nu är vi redo!

En kommentar

1. Bodil Enoksson

Boken ”Escape from the ivory Tower” finns att låna i Biologbiblioteket.
    Bodil

Kommentarsfältet är stängt.