Rejäl utdelning från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse

Prefekten vill framföra sina hjärtliga gratulationer till de som fått beviljade anslag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Anders Tunlid och hans medsökande har fått 35 miljoner kronor från KAW. Projektet är femårigt och handlar om kolinlagring i marken och hur den kan mätas. Om kollagren bryts ner kan atmosfärens koldioxidkoncentration öka vilket förstärker växthuseffekten. Därför är det viktigt att kunna mäta nedbrytning och inlagring av organiskt kol i marken. För att kunna göra det med hög precision kommer projektet att ta fram en ny generation av biomarkörer.

Även Stina Oredsson har fått del av pengarna från KAW. Hon är medsökande på Mikael Akkes projekt om nya och bättre metoder för att utforma läkemedel. Det ska ske genom att undersöka hur den läkande molekylen binder till sitt mål. Projektet fick 40 miljoner och är också femårigt.

Det är otroligt roligt och bra för forskningen och institutionen att få sådana här anslag. Ett bamsegrattis till Anders Tunlid, Stina Oredsson, Per Bengtson, Erland Bååth, Emma Krizberg, Per Persson, Johannes Rousk, Håkan Wallander och alla ni andra som har hjälpt till att dra i land de här ansökningarna önskar prefekten och med honom hela institutionen än en gång.

Bra jobbat!

Mer om projekten hittar du på Lunds universitets centrala webb

Skrivet av Inger Ekström

oktober 3, 2013

Ansökningar Forskning Händelser

1. Eric Warrant

Toppen! En jätte grattis allihopa!

2. Marie Dacke

Grattis till er alla!

3. Almut Kelber

Hej, och också jättestor grattis till er alla, vi är stolta! Hela fakulteten!
    Hälsar
    Almut