10 miljoner i källaren

En person står och pratar. Runt omkring står personer som lyssnar.

SACT har fortsatt att ordna museiguidningar. Idag var det dags för Christer Hansson att visa de entomologiska samlingarna. Efter en kort inledning i Blå hallen gick vi ner i källaren för att titta på insekterna på riktigt.

En insektslåda med skalbaggar.

Det är trångt nere i källaren. I samma typ av kompaktorsystem som botaniska museet har, trängs cirka 10 miljoner insekter. De allra äldsta är nästan 300 år gamla. Entomologiska museet har världens näst äldsta samling och är också en av de största.

En monterad trollslända bakom ett sprucket glas..

Under de här 300 åren har museet hunnit med en och annan flytt, men då var samlingarna betydligt mindre och mer lättflyttade. Det är imponerande att se hur väl museipersonalen lyckats få iordning alla dessa lådor, även om en del fortfarande återstår.

entomologiskamuseet-2

Stora delar av samlingarna är skänkta av amatörentomologer och de fylls kontinuerligt på. Här finns också ett stort antal typer, dvs de exemplar som definierar arten. Förutom insekter på nålar finns det även material i sprit och mikroskoppreparat. Och bara en bråkdel är inlagt i databaser. Christer och hans medarbetare har verkligen en utmaning framför sig.

entomologiskamuseet-3

Det är fascinerande att se vilket jobb våra kollegor på museerna gör. Och att flytta all denna mängd material och samtidigt hålla igång verksamheten med utlåningar, mottagande av nytt material etc. är fantastiskt.

entomologiskamuseet-1

Tack Christer för en givande visning av entomologiska museet!

1. Eric Warrant

Riktigt kul! Vi har mycket tur att ha denna skatt!

2. Lars

Väldigt trevlig genomgång av museets historia följt av jättebra besök i källaren!

Kommentarsfältet är stängt.