350 år på en halvtimme

En person står längst fram i en föreläsningssal och väntar på att få börja prata.
Bengt Olle Bengtsson berättare och manusförfattare i filmen People & Places.

I dag ordnade SACT filmvisning. Bengt Olle Bengtsson presenterade sin och filmaren Jens Janssons film People & Places. Det är en film om Lunds universitets historia. På en halvtimme tog Bengt Olle oss med från universitetets bildande 1666 till dagens universitet.

En person står vid sidan av i en föreläsningssal och pratar.
Honor Prentice presenterar Bengt Olle Bengtsson.

Filmen var en halvtimme lång och uppdelad i tio avsnitt, med titlar som Dark times, Students in life and death och Strong, important and pompous. Filmen kommer att visas i samband med universitetets 350-årsfirande LU350 och på Universitetsmuseet. Tanken är att filmen ska kunna delas upp i de tio delarna för att lättare kunna på webben och i sociala medier. Men enligt Bengt Olle så gör den sig bäst i sin helhet.

En person i siluett har sjunkit ner i en stol.
Bengt Olle tittar på Bengt Olle.

Bengt Olle tar oss med runt till olika platser i Lund där han berättar om LUs historia. Han väver även in en personlig berättelse och relaterar till sin egen Lundahistoria. Även om Bengt Olle kallar filmproduktionen quick & dirty så har det tagit runt ett och halvt år att få färdigt filmen. Det är kanske inte så lång tid i filmsammanhang, men jag tycker ändå att det inte är så snabbt.

En person står upp och pratar.
Efter filmvisningen fick publiken ställa frågor både om LUs historia och själva filmprojektet.

Speciellt dirty tyckte jag inte heller att filmen var. Det var en mycket proffsig produktion. Trots att det egentligen inte händer så mycket i själva filmen satt alla som klistrade. När filmen slutade blev jag förvånad, inte trodde jag att det redan gått en halvtimme. Det var väldigt roligt att få se filmen.

En person står upp och gestikulerar.
Bengt Olle i berättartagen.

Med en början på St Hans backar som David Attenborough hade varit stolt över tog Bengt Olle oss med på en fascinerande historievandring. Jag har lärt mig massor och det sätter mig och mitt arbete på LU i ett perspektiv.

Tack Bengt Olle, jag ser framemot att se filmen vid fler tillfällen.

Mer om People & Places finns i LUM.

Skrivet och fotat av Inger Ekström

oktober 1, 2015