5 år kvar till 350, eller ett litet 345-årsfirande

En person står upp och föreläsning. I förgrunden syns publiken.
Dyngbaggarna såg till att nästan hela salen blev full.

Nu är det bara fem år kvar till Lunds universitets stora 350-årsjubileum. Det måste firas. Och det kan inte firas på ett bättre sätt än med föreläsningar av våra toppforskare. Under hela eftermiddagen i fredags kunde man höra föreläsningar om allt från utmaningar i cancerforskning till teologiska reflexioner om religiös mångfald.

Närbild på en person som står upp och föreläser.
Med fokus på dyngbaggar.

Biologiska institutionen fanns givetvis också representerade. Marie Dacke bidrog med ännu en lysande föreläsning om dyngbaggar. Den här gången var föreläsningen i form av en adventskalender som Marie tjuvöppnade i förväg. Bakom varje lucka dolde sig en dyngbaggeegenskap.

Två personer står och pratar. Flera stycken står runt om och lyssnar.
Det rådde inte brist på intresserade åhörare.

Dyngbaggarna har många strängar på sin lyra. Inte nog med att de både har egen lunchlåda med kylklampar utan de kan också både navigera och fuska! Jag upphör aldrig att fascineras över varken dyngbaggarna eller Maries förmåga att föreläsa. Tack Marie för ännu en fantastisk föreställning!

En korg med skorpor. Runt omkring står tepåsar och pappmuggar.
Och det fanns fika för hungriga åhörare!

Skrivet och fotat av Inger Ekström

december 19, 2011