57 års forskningshistoria med Sam Erlinge

En leende person står med korslagda armar längst fram i en föreläsningssal.

Idag berättade Sam Erlinge om sin forskninghistora för alla nyfikna i Blå hallen. Under de här åren har Sam hunnit syssla med en mängd olika saker. Eller som Jan-Åke Nilsson uttryckte det:

– Jag ser ett mönster här. Du började med djur som inte fanns, för att gå över till djur som inte gick att fånga och sedan fortsätta med djur som det faktiskt gick att sätta en sändare på.

En person står längst fram i en föreläsningssal och tittar på publiken.

Djuren som inte fanns det var minkar det. I mitten på 50-talet fanns det problem med minkar som hade rymt från minkfarmar. Sam skulle därför titta på minkarnas ekologi. Han åkte runt och letade efter minkar vid en mängd olika vattendrag. Efter ett par månader utan att ha hittat en enda mink tyckte Per Brinck att Sam skulle studera ett djur som fanns istället – nämligen uttern.

En person står och föreläser.

Vi fick lära oss att utterns avföring luktar viol. Och det var tur för Sam då han studerade vad uttern åt och hur det varierade säsongsmässigt. Uttern åt fisk, kräftor och grodor. Mängden kräftor som uttrarna åt upp var ungefär samma mängd som människorna fångade i augusti.

– Jag kommer väl ihåg när en utter satte iväg. Jag följde den någon kilometer tills den dök ner i ett kärr där det fanns grodor. Uttern visste precis var maten fanns, berättade Sam.

En person pekar på en projektorduk med en pekpinne.

På 60-talet hade Sam en lärartjänst i Tranås och kunde jämföra de småländska uttrarna med de skånska. Men Sam lyckades aldrig fånga några uttrar för att studera dem närmare. Han började då studera småvesslor istället. De gick nämligen att fånga och Sam studerade hur de betedde sig när de åt smågnagare.

Sam har också åkt på expeditioner till tundran för att studera smågnagare. 1994 åkte han till den Sibiriska tundran. 1999 gick färden åt andra hållet och Sam åkte till den Kanadensiska tundran. På de här expeditionerna studerade Sam tillsammans med sina kollegor vad som påverkar smågnagarnas cykliska dynamik. De kom fram till att det troligen är en samverkan mellan näringsväxter, predatorer och klimatet.

En person står och föreläser.

Om du missade Sams fantastiska föreläsning så blev den även inspelad. Vi kommer att lägga ut den här på bloggen så fort den är färdigredigerad.

Tack Sam för en otrolig föreläsning om en lång forskningshistoria!

Skriver och fotat av Inger Ekström

maj 5, 2015

Föreläsning Forskning Händelser

1. Jessica Abbott

Kul att föredraget ska läggas ut på nätet! Var nämligen upptagen idag.

2. Inger Ekström

Ja, jättekul! Johan Nilsson filmade och jag lägger upp det som en ny bloggpost när jag får filmen.

3. Honor Prentice

Fina bilder, Inger! Ledsen att jag inte kunde vara med, Sam.

Kommentarsfältet är stängt.