Att hedra, tacka eller fira pensionen – det är frågan

En person tar emot ett paket. Foto.

Idag var det avtackning av Carin Jarl-Sunesson i Ekologihusets foajé. Det var många som kom och ville tacka Carin som har varit både huvudstudierektor, biträdande prefekt och prefekt på institutionen.

Porträtt av Carin Jarl-Sunesson. Foto.

För 45 år sedan började Carin som student på Lunds universitet. Efter en avstickare på 15 år till den privata sektorn återvände Carin till universitetet och det är det många som är glada över.

Porträtt av Mats Hansson. Foto.
Mats Hansson funderar på rätta ordet för dagens händelse.

Mats Hansson funderade i sitt tal på om vi verkligen ska fira att Carin går i pension. Kanske är hedra eller tacka bättre ord. Oavsett ord fick Carin både presenter och tårta. Hon fick bland annat en middag på en fin restaurang i Malmö, glaskonst, dryck och några böcker.

En person står och håller i en växt. Foto.
Joakim Nilsson förklarade att Carin bara får vara pensionär så länge hon håller liv i Ikeas mest svårskötta växt.

Jep Agrell berättade om när han och Carin jobbade tillsammans som studierektorer och hur de stöttade varandra när det emellanåt var besvärligt.

Porträtt av Christer Löfstedt. Foto.
Carin tackade Christer i tisdags. Idag var det Christers tur att tacka Carin. Och det är inte första gången de tackar varandra.

Carin ser fram emot att äntligen få ha en tom kalender och själv styra över sin tid. Hon har även en del böcker som ligger och väntar på henne. Musiken kommer också få ta större plats i hennes liv.

Porträtt av Allan Rasmusson. Foto.
Allan Rasmusson har jobbat länge tillsammans med Carin och kommer sakna att prata gamla minnen.
Två personer står mitt emot varandra. Foto.
Jessica Abbott tackade Carin å institutionens vägnar.

Tack Carin för allt arbete för utbildningen och institutionen!

Porträtt av Carin Jarl-Sunesson. Foto.

Text och foto: Inger Ekström

april 12, 2024