Att välja studiesystem är inte det lättaste

En person står böjd över en snurrande slant.

På dagens Tandem Talk berättade Lars Råberg och Honor Prentice om sina studiesystem och hur de valt dem.

Efter att Allan Rasmussen genomfört den sedvanliga slantsinglingen började Lars Råberg att berätta om ”How to choose a study system: host–pathogen interactions”. Efter sin doktorandtid då Lars jobbade utifrån värdens perspektiv blev han mer och mer intresserad av parasiternas synvinkel.

En person står längst fram i en föreläsningssal och lyssnar.

När Lars kom tillbaka från sin postdoc satte han upp en mängd kriterier för ett perfekt studiesystem. Förutom att det skulle vara mätbart, involvera vertebrater och att det skulle gå att skilja olika parasiter åt skulle det även vara trevligt och nära barnens dagis.

Lars fann det perfekta systemet i samverkan mellan borrelia och smågnagare på Revingefältet. Det enda problemet var att borrelia inte är en parasit. Det löste Lars genom att titta på patogener istället för parasiter.

En person står längst fram i en föreläsningssal och väntar.
Honor Prentice fortsatte med att tala om ”How to choose a study system: biodiversity”. Mycket av sitt fältarbete gör Honor på Ölands Alvar där hon tittar på olika växters diversitet. Det är viktigt att det går att reproducera resultaten och att inte mäta saker som är irrelevanta.

Alvaret är en mycket bra plats då det finns olika mikroklimat där. Det finns platser med högt pH och med lågt. Likaväl som det finns platser som är fuktiga och de som är torra. Och de finns i olika kombinationer.

Det tog Honor 10 år att hitta sin absoluta favoritplats på Öland. Här finns det också en historisk aspekt och genom att titta på hur landskapet såg ut förr har Honor kunnat förklara den hur arters diversitet ser ut idag.

Honor lever verkligen upp till sitt motto – ”Never trust a biologist with clean shoes”!

Tack Lars och Honor för intressanta föredrag!