Behov, visioner och framtid på IT-medarbetardagen

I går (27/1) anordnade projektet Samordnat IT-stöd en IT-medarbetardag i Stora salen på AF. Jag, Anders Kullberg, Erling Jirle och Lennart Okla från Biologiska institutionen var där (någon mer som var där som jag missade?) tillsammans med 160 andra IT-medarbetare.

Enligt mig var dagen över alla förväntningar. Föredragen var inte för långa, maten var god och jag hade intressanta diskussioner med andra IT-medarbetare.

Föredragen

Rektor Per Eriksson började med att prata lite om LUs visioner och hur IT kommer in i dessa. Det var inte något direkt nytt, förutom att han fick frågan ”vad är LU sämst på” från moderator Troed Troedsson. Per svar var webben. Jag kan nog inte annat än att hålla med!

Därefter tog projektledningen över och gick igenom vad behovskartläggningen av IT har kommit fram till.  Det mest påfallande var nog att i princip alla tillfrågade vill ha single-sign-on, dvs ett och samma lösenord till alla system. Av de administrativa system var Tur & Retur det system som flest var kritiska till. Sammanfattningsvis vill användarna att IT ska vara:

• Snabbt och effektivt
  • Nära
  • Tillgängligt
  • Användarvänligt
  • Flexibelt
  • ”Bara fungera”

Sen får vi se hur de går vidare och fixar det.

Efter en fikapaus med kaffe och kanelbulle (god) tog Troed över. Hans föredrag är ett av de bästa jag har hört. Det var både väldigt roligt och mycket, mycket tänkvärt. Han pratade om hur vi går från kunskapssamhället, där nästan ingen kan, till förståelsesamhället, där nästan alla kan, och hur mycket svårare det då blir att konkurrera. Fantastiskt föredrag!

Speldjävulen kom fram i LUpol

På programmet stod det ”gruppdiskussioner” men de var maskerade i form av monopolspelet LUpol. Gatorna hette saker som ”licenshantering”, ”databaser” och ”E-post och mejllistor”.  Där skulle jag argumentera för om funktionen skulle vara samordnad eller lokal. Mina medspelare betalade därefter mig mellan 1-5 pengar beroende på hur väl jag övertygat dem. Mest pengar vann en stor chokladmedalj.

Inga taispett ;-)!!

De tre senaste gångerna jag har varit på något LU-samkväm med mat från Tegnérs har jag fått taispett som vegisalternativ. Jag är inte speciellt förtjust i dessa. Risken att jag skulle få taispett igår också kändes ganska stor. Men även här överträffades mina förväntningar. Vi fick en mycket god buffé med både grönsaker, fisk och kött.

Har du inom tjänsten varit på något som du tycker vore roligt att berätta om för dina kollegor? Skicka e-post till mig med din text så lägger jag ut den på bloggen (jag förbehåller mig rätten till viss editering).

Just nu är limnologerna Lars-Anders Hansson och Samuel Hylander på väg mot Antarktis.

Skrivet av Inger Ekström

januari 28, 2010