Bland bakterier och mykorrhiza på årets första tandem talk

Först ut i år var Nora Ausmees och Pål Axel Olsson. Inför en välfylld Blå hall presenterade de två sin forskning. Pål Axel vann slantsinglingen och körde igång med sitt föredrag ”Isotopic tracing of plant-microbe interactions” efter en kort introduktion av Nora.

En person står i siluett mot en projektorduk.
Skugga påverkar upptaget.

Vi fick lära oss hur kol och fosfor rör sig genom växtrötter med mykorrhiza. Mykorrhizan fungerar som en passage. Kol passerar från växten ut i marken och fosfor rör sig från marken tillbaka växten. Pål Axel märker in växter med stabila isotoper för att ta reda på hur kolet rör sig under olika förhållanden. Det blir spännande att se vad Pål Axel kan göra med det nya isotopkvotmasspektroskopet (IRMS).

En person står och föreläser med ett papper i handen.
Intermediära filaments form och funktion kan vara fascinerande.

Pål Axel introducerade Nora och sedan var det dags att höra om “Bugs with bones – coiled cell cytoskeletons in bacteria”. Innan Nora och hennes kollegor upptäckte intermediära filament hos bakterier trodde man att de bara förekom i djurceller. Det här är extra spännande då intermediära filament är mycket svåra att studera i djurceller. Intermediära filament är väldigt intressanta eftersom de kan orsaka en mängd olika sjukdomar om de inte fungerar som de ska. Med bakterier som ”försöksorganism” kan forskarna lära sig mycket om intermediära filament. Men Nora är inte bara intresserad av hur de fungerar på labbet utan också vad de har för betydelse i naturen.
– Jag skulle gärna vilja se ett samarbetsprojekt med både molekylärbiologer och ekologer. Vad säger ni om att starta projektet molekylär och cellulär ekologi, avslutar Nora.

Tack till Pål Axel, Nora och SACT för en trevlig eftermiddag i forskningens tecken.

En kommentar

1. Honor Prentice

Tack Pål Axel och Nora … superbra!