DNA både på längden och tvären

En person står och gestikulerar framför en projektorduk.
Tomas visar och berättar hur DNA-sekvensering går till.

Idag hade SACT ordnat en presentation av institutionens sekvenseringsplattform. I Blå hallen berättade Tomas Johansson om hur DNA-sekvensering egentligen går till. Tomas gick igenom både gamla och nya metoder. Vår sekvenseringsplattform är en Roche/454 som har den fördelen att den är snabb och ger långa basparsekvenser.

En person står och gestikulerar längst fram i en föreläsningssal.
Björn vet hur man analyserar data på bästa sätt.

Men det är inte själva sekvenseringen som är det största jobbet utan själva analysen efteråt. Till det behöver man en bioinformatiker, som till exempel Björn Canbäck. Björn tog över efter Tomas och vi fick veta att det kan ta allt från 3 månader till flera år att analysera de data man får ut ur en 454:a om man inte är van. Hos sekvenseringsplattformen kan du få hjälp både med sekvenseringen och med själva analysen. Det är klokt att diskutera analysfasen med en av våra bioinformatiker redan innan man söker pengar eftersom det kan bli en kostsam historia.

Sekvenseringsplattformen ägnar sig inte enbart åt sekvensering och analyser utan ger och är inblandad i en hel mängd olika kurser inom Life Science.

Två händer håller i en blå plastbit med avlånga hål i.
På en sådan här platta kan det rymmas flera miljon pärlor med DNA.

Efter det teoretiska avsnittet fick de som ville följa med Tomas på en liten rundtur i labben. Där fick vi bland annat se små plattor där små, små pärlor med fastsatta dna-mallar skakas på plats för att förstärka signalen till kameran. Och givetvis fick vi också se själva 454:an.

En person står framför ett laboratorieinstrument.
454:an i all sin prakt.

Tack SACT, Tomas och Björn för en eftermiddag fylld med ny kunskap.

En kommentar

1. Honor Prentice