Efter 43 år går Lennart i pension

En person visar upp ett korvpaket. Foto.

Idag tackade vi av Lennart Okla på hans nästa sista dag vid institutionen. Lennart ville inte ha något storslaget avfirande, men den något utökade centrala administrationen var på plats.

En person tar emot en presentkorg. Foto.

1980 började Lennart jobba på den dåvarande limnologiska institutionen. Sedan dess har mycket hänt, inte minst på IT-fronten även om de flesta fortfarande vill att ”allt bara ska funka”.

Vid frågan på vad han ska hitta på som nybliven pensionär svarade Lennart:
– Jag och min fru går i pension samtidigt så på måndag kommer vi att sitta mittemot varandra vid frukostbordet, titta ut genom köksfönstret och fundera på vad vi ska hitta på idag.

En person håller i en fruktkorg. Foto.

Lennart som jobbat med IT sedan lång tid tillbaka, valde att jobba kvar under den mörka årstiden. Nu ser han fram emot att ljuset återkommer och att börja pyssla med alla projekt som finns hemma och i sommarhuset.

Istället för tacktal för presenter och blommar hade Lennart skrivit verser om personer han jobbar med. Dessa framförde han med rörd stämma med många igenkännande skratt från publiken.

En person läser på ett gratulationskort. Foto.

Nu går ännu en av institutionens gamla rävar i pension och lämnar ett tomrum efter sig.

Tack för den här tiden Lennart!

Text Inger Ekström
Foto Tina Ledje