Encelliga organismer istället för cellkulturer ger svar

För nionde gången var det idag dags för Lund Biology Seminar. SACT hade bjudit in Sabeeha Merchant från UC Berkeley i USA som föreläste om ”Synchronized cell ’omics – a day in the life of Chlamydomonas.

Sabeeha Merchant med moderator Mats Hansson.

För att ta reda på mer om fotosyntesens metabolism använder Sabeeha sig av det encelliga grönalgssläktet Chlamydomonas som modellorganism. Med hjälp av en ljus/mörkercykel har Sabeeha och hennes kollegor fått Chlamydomonascellerna att reproducera sig synkroniserat.

Forskarna kan på så vis undersöka ett stort antal olika aspekter av fotosyntesen på ett nytt sätt. Även om Chlamydomonas är en encellig organism så har den många likheter med olika grödor. Kanske kan de här forskningsresultaten få betydelse för jordbruket i framtiden.

Som tack för väl förrättat värv fick Sabeeha motta ett diplom ur prefekt Christer Löfstedts hand.

Skrivet och fotat av Inger Ekström