Ett dygn med fåglar, småkryp och växter

Ett antal personer står och lyssnar utomhus. Foto.

Under hela gårdagen, från midnatt till midnatt var det bioblitz runt institutionen. Under en bioblitz försöker deltagarna att hitta så många arter som möjligt.

En person står och tittar på några blå boxar. Foto.
Pål Axel Olsson drar igång årets bioblitz.

Igår hjälptes forskare, lärare, studenter och anställda åt att gå igenom omgivningarna runt institutionen och Kemicentrum. Artexperter hjälpte de som inte var så vana artletare.

Flera personer står och sitter ute i naturen. Foto.
Svampexperten Sigvard Svensson visar ett fynd.

Några av gårdagens intressanta observationer var ägretthäger och brushanar. Bland insekter var det roligaste fyndet ädellövsskinnbagge enligt Pål Axel Olsson, en av arrangörerna. Spännande växter var flockarun och klotullört.

En skalbagge. Foto.
Ädellövsskinnbagge. Foto: Pål Axel Olsson.

Juni 2018 var senaste gången institutionen ordnade en bioblitz. Då hittade deltagarna 913 arter varav 21 var rödlistade. Årets resultat får vi troligtvis vänta på ända till december. Det ska bli spännande att se hur många arter det blev den här gången. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

En grupp personer står och tittar bland buskar. Foto.

Text Inger Ekström, foto Inger Ekström och Pål Axel Olsson

En trollslända som sitter på en kvist. Foto.
Höstmosaikslända. Foto: Pål Axel Olsson.
En person står och håller en håv. Foto.
Andreas Nord vittjar sin håv.
En nattfjäril sitter i en äggkartong. Foto.
Nattens fångst gillar att gömma sig under äggkartonger.
Ett blad med galler. Foto.
Gallermyggegaller.

Två personer står i ett buskage. Foto. Två personer sitter, två personer står alla tittar på något en person håller i handen. Foto. Två personer står och tittar i en håv. Foto.

september 6, 2022