Fantastisk morgon i fågeltornet vid Krankesjön

En person står i ett fågeltorn och tittar i en kikare. Foto.

I morse var det dags för den (nästan) årliga fågelexkursionen till Krankesjön. Senast det begav sig var 2019 sedan dess har pandemin och militärövningar kommit i vägen. Honor Prentice har arrangerat fågelexkursioner för institutionens medarbetare sedan 90-talet.

En person går på en stig och håller i en tubkikare. Foto.

– Färre deltagare än i år har det aldrig varit, berättade Honor, men inget ont som inte har något gott med sig också. Vi slapp att ordna busstransport i år. Fast vi har nog aldrig haft bättre väder.

Två personer står i ett fågeltorn. Foto.

Vi var endast fem stycken tappra personer som möttes klockan halv fem vid Ekologihusets parkering. Ytterligare en person slöt upp ute vid Stensoffa.

Två fåglar flyger över en sjö. Foto.

Jag ångrar alltid att jag har anmält mig dagen innan exkursionen, men när jag väl stiger ur bilen så är jag så glad att jag följde med. Det är så härligt att höra alla fåglar kvittra i det tidiga morgonljuset precis när solen gått upp. Trötthet och stress försvinner i ett nafs.

Utsikt mot en sjö tidigt en morgon. Foto.

Det har varit vissa problem med att lägga in arterna i Artportalen, men Mats Hansson räknade till att vi sett eller hört 62 olika arter. Bland de intressantaste arterna var stjärtmes, gräshoppssångare, rördrom, fisktärna och svarttärna. På Artportalens webbplats hittar du alla arter vi och andra sett vid Krankesjön idag.

Två personer står vid ett staket medan solen går upp. Foto.

Tack till Honor och de andra medföljande för en härlig morgonutflykt!

Sol som tittar fram bakom en trädstam. Foto.
En äng med en sjö i bakgrunden. Foto.
En bäck med träd omkring. Foto.
Två personer går på en väg och bär på kikare. Foto.
Två personer står på en väg och tittar i kikare. Foto.
Två termosar och en matlåda. Foto.

Text och foto: Inger Ekström