Flygande drönare och krigande svampar

Två glada personer står och tittar på en bärbar dator.

Dagens tandem talk stod Emily Baird och Edith Hammer för. De hade inte träffat varandra tidigare men hade mer gemensamt än väntat. Båda hade nämligen jobbat inom varandras fält i början av sina karriärer.

En person står längst fram i en föreläsningssal.

Först ut var Emily Baird från Syngruppen. Titeln på hennes föredrag var ”Above ground alleys and pilots – small brains, smart minds, simple solutions”. Emily berättade om hur viktiga flygande drönare kommer att bli i framtiden. I vissa fall är de det redan nu. Men problemen med dagens drönare är att de måste vara stora för att ha tillräckligt med energi för att försörja de sensorer som håller koll på omgivningen. Men även om drönarna är stora har de problem med att undvika hinder och flyger ofta in i saker och ting.

Insekter däremot klarar av att undvika hinder och att vara små på samma gång. Här spelar synen en stor roll. Emily tittar på hur humlor och orkidébin navigerar. Så småningom hoppas hon kunna bygga modellsystem för lära sig mer om hur insekters navigerande fungerar. Med hjälp av synkrotronljus har Emily kunnat bygga 3D-modeller av insekternas ögon och hjärnor. Nu har hon också byggt en artificiell skog av posterförpackningar där humlor får flyga omkring.

En leende person står längst fram i en föreläsningssal.

Edith Hammer berättade om ”Below ground allies and architects – why fungi trade and soils don’t crack”. Även Edith håller på med modellsystem för att bland annat ta reda på hur symbiosen mellan växter och mykorrhiza fungerar. Är det så att växten och svampen lever glada tillsammans, krigar de med varandra eller har växten svampen som slav?

Ofta gör man sådana här försök i petriskålar, vilket är långt ifrån hur det fungerar i naturen där växter och svampar lever i olika typer av nätverk. Edith har nu istället börjat använda sig av ”microfluids – a lab on a chip” för att simulera komplexa livsmiljöer i marken. Den här metoden är vanlig inom medicin men inte inom miljöforskningen. Och svamparna älskade det!

Tack Emily och Edith för mycket fascinerande och intressanta föredrag.