Flyttande fåglar och insekter som flyttar

Två personer står längst fram i en föreläsningssal. Den ena pratar och gestikulerar.

Terminens första tandem talk stod Thomas Alerstam och Niklas Wahlberg för. Dagens tema var ”Butterflies and birds on the wing”.

Först ut var Thomas. Han berättade omA new revolution in bird migration research”. Inom fågelflyttforskningen har det än så länge förekommit fyra revolutionerande upptäckter. Den första var ringmärkningen. Den andra var när kikarna blev bättre och forskarna kunde börja genomföra systematiska observationer. Tredje revolutionen inträffade när forskarna började göra experiment på flyttfåglar i fångenskap. Den senaste revolutionen kom när forskarna började använda radar som ett verktyg för att följa fåglarna.

En leende person i en föreläsningssal.

Vid en jämförelse mellan flyttande nattfjärilar och fåglar ser det ut som om de använder samma strategier. Men om du i detalj studerar hur insekterna och fåglarna gör när de flyttar så gör de helt olika trots att resultatet blir det samma.

Thomas har även tittat på årscykler har utvecklats i tid och rum. Med hjälp av ljusloggar kan forskarna numera följa fritt levande fåglar och se deras aktivitet och fysiologi. Forskarna kan också mäta aerodynamiken, omvärldsfaktorer och orientering etc.

En person står längst fram i en föreläsningssal.

Niklas Wahlberg pratade om ”Active dispersal or passive movements through time?”. Vi fick veta att vissa fjärilsarter lätt kan förflytta sig tusentals kilometer under sin livstid. Och att klimatförändringarna redan har påverkat utbredningen av fjärilar. Många har brett ut sig norrut när klimatet har blivit varmare.

Niklas har tittat på biogeografiska mönster över tiden och sett när var arter har skiljt ut sig. Det har han gjort genom att sätta upp ”time trees”, vilket har gett fylogenetiska träd indelade i tidsbitar. I de här träden finns det återkommande mönster och forskarna kan se hur fjärilarna har koloniserat och återkoloniserat olika områden.

Tack Thomas och Niklas för ett intressant Tandem Talk!

Skrivet och fotat av Inger Ekström

februari 18, 2016