Gott i korgen till Valborg

Flera personer som plockar växter. Foto.

I fredags ordnade Honor Prentice, Torbjörn Tyler och SACT (Scientific activities) än en gång en örtexkursion. Förutom att hitta ätliga växter och lära oss att skilja dem från oätliga, är exkursionen även ett tillfälle för folk från olika delar av institutionen att träffas och lära känna varandra.

Personer som ger en spegelbild i billack. Foto.
Vi gör oss redo för växtplockning.

14 personer hade nappat på inbjudan och vi gav oss i väg straxt innan lunch. Vädret var soligt, om än lite kallt. Vi stannade i Abusadalen och hann inte långt från bilarna innan det var dags att stanna och börja plocka örter.

Ett bestånd brännässlor. Foto.
Tänk att vanliga brännässlor kan bli något som är så gott som nässelsoppa.

Ett stort bestånd nässlor fick alla att plocka fram sina påsar. Jag tror det serverades många nässelsoppor under valborgshelgen. I början på turen hittade vi även kirskål och ängssyra.

Fyra personer plockar växter. Foto.
Honor Prentice visar, plockar och berättar.

Solen värmde extra skönt när vi tog lunchpaus och det är sådana dagar jag verkligen uppskattar att jobba på en biologisk institution. Det finns få saker som är bättre än att ligga i en backe under vårsolen och äta lunch.

Vitsippor och ramslök som växer på marken. Foto.
Kan det bli mer vårlikt än så här?

Promenaden fortsatte för att hitta det många också tycker om att plocka – nämligen ramslök. Inne i skogen växer hela mattor av ramslök tillsammans med vitsippor, det är verkligen ett vårtecken om något.

Närbild på växt.
Allt är inte ätbart men kan vara värt att stanna och titta på ändå. Det här är en parasitisk växt som heter vätteros.

– Det är oerhört viktigt att lära sig skilja på ramslök och liljekonvalj, berättade Honor. Liljekonvaljen är giftig och bladen ser nästan likadana ut som ramslökens. Är du det minsta osäker, lukta på bladen. Ramslökens blad har en tydlig doft av lök.

En person står bland kvistar. Foto.
Björkknopparna var riktigt goda.

Honor berättar också att vi ska vara väldigt försiktiga med information om ätliga växter på nätet. Det finns massor av sidor med helt felaktiga uppgifter. Det bästa är att använda en flora.

En person står och tittar på en buske. Foto.
Även om inte allt går att äta så kan det vara vackert.

När alla hade fyllt sina kassar och var glada och nöjda begav vi oss tillbaka till Lund. Jag tror att det var fler än jag som tillbringade en rejäl stund på fredagskvällen med att rensa och skölja växter.

För min del blev det sedan pesto, olja och salt av ramslök och nässelsoppa och nässelchips. Allt väldigt gott.

Två personer står i en solig glänta. Foto.
Torbjörn Tyler och Honor Prentice bjöd på mycket matnyttig information.

Tack Honor och Torbjörn för ännu en trevlig exkursion.

Text och foto: Inger Ekström