Ingen jul för Evolutionär ekologi utan ett besök på Örenäs slott

Frukt och kakor på ett bord med julprydnad.
En god jul på Örenäs slott.

I torsdags åkte hela (nästan i alla fall) enheten Evolutionär ekologi till Örenäs slott för att ha julmöte. Under en och halv dag berättade enhetsmedlemmarna om sin forskning.

Tre personer står och tittar på en dator.
Inget julmöte utan datorstrul.

Det handlade om allt från sekundära fenomen inom naturalhistoria till dumma talgoxar. Inte helt förvånande handlade flest föredrag om fåglar, tätt följt av trollsländeföredrag.

Flera personer sitter vid bord.
Må bästa laget vinna.

För att lära känna varandra hade arrangörerna Hanna Laakkonen, Anna Runemark och Hannah Watson ordnat en tävling där det gällde att gissa varför personerna i det andra laget ställde sig upp. Det kunde handla om sådana saker som att personerna hade studerat i UK eller bodde i Dalby. Inte helt lätt.

Några personer står upp längst fram i en föreläsningssal.
Det vinnande laget som tyckte sexuell selektion var bäst. Annars hade vi bara haft en brun liten fågel, menade Tom Evans.

En annan gruppövning gick ut på att debattera. Två lag fick framföra sina åsikter om sådana saker som om kaffe eller öl var bäst för forskningen eller om sexuell eller naturlig selektion var bäst. Laget som försvarade sexuell selektion vann en jordskredsseger.

En person står upp med en potatis på en gaffel.
Jon Loman gillade maten.

Som vanligt var det mycket och god mat. Och efter middagen var det dags för Per Lundbergs quiz. Otroligt roligt och svårt. I år fick quizen avgöras med hjälp av utslagsfrågor. Per skulle lätt kunna ha en alternativ karriär som quizmaster.

En person står upp och kavlar upp en ärm.
Per Lundberg tog nya tag med årets quiz på temat de fyra elementen.

Dag två fortsatte föreläsningarna fram till lunch då vi åkte tillbaka till Lund.

En person sitter i en fåtölj vid en stor öppen spis.
Anders Hedenström tar igen sig efter maten.

Tack för ett trevligt och lärorikt julmöte!

Två personer står och tittar ner.
Huvudarrangörerna Jan-Åke Nilsson och Anne Fogelberg ser till att allt går rätt till.

Mer foton finns på Flickr

december 18, 2017