Inte bara fåglar på årets exkursion

Ett säkert vårtecken är SACTs (gruppen Scientific ACTivities, dvs gruppen för vetenskapliga aktiviteter) årliga fågelexkursion till Krankesjön. I år var det tio stycken morgonpigga fågelskådare som samlades vid Stensoffa.

Som vanligt delade Sigvard Svensson med sig av sin fågelkunskap och berättade vad vi såg och hörde. Enligt Sigvard var det mest spännande i år svarttärna, dvärgmås och havsörn. Dessutom hörde vi årets första härmsångare.

– Det var anmärkningsvärt att vi inte hörde mer än någon enstaka näktergal, tyckte Sigvard.

Sigvard kommer att lägga ut alla våra obsar på Artportalen. Här finns en lista med våra observationer (pdf; 29 kB; nytt fönster).

Vi fick också se hur en glada jagade och knep en tofsvipeunge, något Sigvard inte sett förut.

På vägen tillbaka till Stensoffa kom en flock vildsvin promenerande över stigen bara ett par meter framför oss. Tyvärr var jag inte beredd med kameran. Vi spanade också in en ekorre som hoppade bland träden.

Och mygg, ingen gång tidigare har det varit så mycket mygg. Som tur var verkade de inte bitas. Än så länge kliar det ingenstans.

Att börja arbetsdagen ute i naturen är otroligt skönt, trots tiden på dygnet. Nästa år kanske jag inte ens ångrar att jag anmält mig, dagen innan exkursionen.

Tack Honor, Sigvard och SACT för att ni ställer upp och ordnar det här! Lika mysigt varje år, även om det inte är solsken.

Text och foto Inger Ekström