Investera i dig själv eller hur man låter bli att få ont framför datorn och på labbet

En person står längst fram i en föreläsningssal.

Idag hade SACT bjudit in Matilda Eklund som är ergonom och fysioterapeut på Företagshälsan. Hon berättade om hur kroppen fungerar och vad som händer när vi belastar den fel.

Bara när du böjer dig framåt och tar upp ett paper från golvet så blir det en belastning på korsryggen som motsvarar 350 kg. Försöker du istället lyfta 10 kilo så är belastningen 750kg.

En person sitter längst fram i en föreläsningssal och sträcker upp sina händer.

Matilda Ekelund pratade mycket om hävarmar. Det är viktigt att tänka på hur du håller armarna. Om du bär något långt ut från kroppen blir hävarmen mycket längre och belastningen högre. Bär alltså nära kroppen. Samma sak gäller när du skriver på tangentbordet. Ha armarna nära kroppen och armbågarna i 90° vinkel. Tänk också på att inte vinkla upp handlederna när du skriver. Har du höjt upp tangentbordets bakända, sänk ner det igen! Har man dessutom möjlighet att stå upp och jobba är det kanon för kroppen.

En person står längst fram i en föreläsningssal och böjer sig åt sidan med armarna över huvudet.

Förutom ergonomi fick vi tips på enkla rörelser man kan ta till för att lätta på spänningar. Att ta mikropauser och låta armarna falla ner i knät istället för att ligga kvar på skrivbordet kan man komma långt med.

En person står och tittar ut över publiken.

Tveka inte att ta kontakt med Matilda Eklund och Företagshälsovården om du behöver hjälp med ergonomin på din arbetsplats.

Tack för ett nyttigt och upplysande föredrag (nu ska jag snart höja mitt skrivbord)!

Skrivet och fotat av Inger Ekström