Jättetack för 9 års prefektarbete

Igår var det avtackning av vår förre prefekt Christer Löfstedt. Foajén i Ekologihuset var välfylld. Minst 100 personer ville vara med och visa sin tacksamhet för Christers prefektgärning.

Lika länge som biologiska institutionen funnits har Christer Löfstedt varit prefekt, det vill säga nio år. Under de här åren har mycket hänt, både bra och dåliga saker, men Christer har stått fast och rett ut det mesta utan problem.

Som sig bör innehöll avtackningen en hel del tal. Vår nya prefekt Carin Jarl-Sunesson började med att berätta hur väl hennes och Christers arbete fungerat trots att de inte alls kände varandra från början.

– Elände, elände, elände, LUCRIS, elände, elände, eländes elände, sammanfattade Jan-Åke Nilsson Christers inledningar på enhetschefsmötena. Jan-Åke talade å alla enhetschefers vägnar och berättade att Christer har gjort arbetet som enhetschef lätt.

Sedan var det förra administrativa chefen Monica Pardons tur att tala. Hon berättade om ett välfungerande arbete mellan henne och prefekten.

Det var inte bara folk från institutionen som ville tacka Christer, även naturvetenskapliga fakultetens dekan höll tal. Han undrade vem som nu skulle ifrågasätta anställningsärendena på fakultetens ledningsrådsmöten.

Henrik Smith talade för lillasyster CECs räkning. Han tackade för allt stöd från biologiska institutionen. Utan det hade det inte funnits något CEC.

– Biologiska institutionen är en bra institution och lätt att vara chef för. Jag har gjort det möjliga, nu är det dags för er att göra det omöjliga, avslutade Christer.

Avtackningen fortsatte med trivsamt mingel och ost, kex och bubbel.

Tack för de här åren Christer, det har varit trevligt att arbeta med dig! Lycka till med din forskning, hoppas du får mer tid till den nu.

Och ett stort tack till Christina Rengefors och övriga som ordnade tillställningen!

Skrivet och fotat av Inger Ekström.

januari 11, 2019

Fest Händelser Prefekt